IATF 16949

Wymagania IATF narzucają dostawcom konieczność realizacji wytycznych zapisanych w normie, dzięki czemu norma ma charakter uniwersalny i międzynarodowy.
IATF 16949

IATF 16949 - zarządzanie jakością przemysłu motoryzacyjnego

Wymagania systemu zarządzania jakością dla przemysłu motoryzacyjnego

Światowy przemysł motoryzacyjny rządzi się swoimi prawami oraz wymaga wysokiej jakości produktów. By móc osiągnąć światowe standardy, fabryki wymagają od swoich dostawców certyfikacji IATF, dedykowanej dla normy zarządzania jakością.
W tak rozległym i dynamicznym sektorze została przygotowana dedykowana norma IATF 16949:2016 (dawniej ISO/TS 16949).

Norma IATF 16949 została opublikowana 1 października 2016 r. i zastąpiła poprzednią normę ISO/ TS 16949. Stanowi ona rozszerzenie normy ISO 9001.
Norma zarządzania jakością to specyfikacja techniczna, która zespaja ze sobą systemy jakości w branży motoryzacyjnej. Zgodnie z wymaganiami normy IATF, zawarte w normie wytyczne dotyczą głównie obszarów planowanie jakości, dokumentacji technicznej, audytów oraz analizy systemów pomiarowych.
Norma IATF 16949 została stworzona przez Międzynarodowy Zespół Operacyjny dla Przemysłu Motoryzacyjnego (IATF) przy współpracy z Międzynarodową Organizacją Normalizacyjną (ISO), ujednolicając poszczególne systemy jakości w branży motoryzacyjnej w krajach produkujących najwięcej aut oraz komponentów do branży motoryzacyjnej na rynku światowym.

System zarządzania jakością – IATF 16949 dedykowany jest dla organizacji przemysłu motoryzacyjnego. Obszarem działania wymagań standardu IATF jest dział produkcji. Wymagania IATF narzucają dostawcom konieczność realizacji wytycznych zapisanych w normie, dzięki czemu norma ma charakter uniwersalny i międzynarodowy
w przemyśle motoryzacyjnym. Samo wdrożenie normy IATF 16949 daje ogromną przewagę nad innymi normami, poprzez eliminację wielokrotnych i cyklicznych certyfikacji w przypadku realizacji dostaw dla klientów zagranicznych.
Ujednolicenie norm w międzynarodowym łańcuchu dostaw daje możliwość wdrożenia standardów w systemie zarządzania jakością dla przemysłu motoryzacyjnego, co jest bardzo przystępnym rozwiązaniem eliminującym dodatkową ścieżkę formalną i różnorodność przepisów w zależności od kraju skąd pochodzi dostawca.

Zmiany jakie pociągnęła za sobą nowa norma IATF 16949

  • odpowiedzialność korporacyjna całej organizacji
  • struktura wysokiego poziomu zarządzania jakością (dawniej standard ISO );
  • sprecyzowanie wymagań dotyczących systemu dedykowanego dla poddostawców
  • jasne wytyczne systemów zarządzania ryzykiem (FMEA)
  • uszczegółowienie wymagań dotyczących audytów wewnętrznych oraz audytów procesu

Korzyści z wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością wg normy IATF 16949

  • zrozumienie i przejrzystość z międzynarodowymi normami dotyczącymi jakości w branży motoryzacyjnej
  • udoskonalenie jakości produktów zgodnie z nowym wymaganiem IATF
  • dopasowanie do wymagań największych koncernów branży motoryzacyjnej
  • rozwój pracowników w zakresie systemu zarządzania jakością w przemyśle motoryzacyjnym
  • ciągłe doskonalenie pracowników organizacji dotyczące znaczenia i wpływu indywidualnych działań każdego z nich na doskonalenie systemu zarządzania jakością i łańcuchu dostaw
  • zwiększenie skuteczności systemów zarządzania jakością
  • jasny i przejrzysty w całej organizacji system zapewnienia jakości
  • eliminacja strat w łańcuchu dostaw
  • transparentne przekazywanie danych określonych poprzez wyniki audytów
  • spełnienie standardu wymagań IATF w procesie certyfikacji daje prestiżu organiazacji i pozwala kooperować z największymi w branży motoryzacyjnej
  • większy nacisk i wpływ na realizowane metody kontroli jakości zgodnie z wymaganiami dotyczącymi procesu
  • szybka autokontrola procesów dążąca do spełnienia wymagań klienta
  • jasna relacja z dostawą, a zarazem spełnienie satysfakcji klienta
  • certyfikujemy systemy zarządzania wg najwyższych międzynarodowych standardów
  • wizerunek marki spełniającej standard jakości IATF dla producentów samochodów

Jeśli zainteresował Cię temat opisujący korzyści wdrożenia standardu zarządzania jakością w branży motoryzacyjnej, zapraszamy Cię do przeczytania pozostałych artykułów, na których m.in. dowiesz się jak wprowadzić i rozwinąć system zgłaszania pomysłów, który zwiększy Twoją efektywność.

https://leanpartner.pl/system-sugestii-pracowniczych-kaizen/

Nasz autorski system sugestii funkcjonuje w szeregu organizacji, zarówno tych produkcyjnych jak i usługowych.

Zapraszamy do kontaktu.

Jeśli uważasz ten artykuł za merytoryczny i pomocny, udostępnij go na swoich social mediach.

Zaciekawił Cię artykuł? Podziel się nim na Facebook
Zaciekawił Cię artykuł? Podziel się nim na Linkedin
Udostępnij na Facebook
Udostępnij na Linkedin

Nasze wdrożenia

Lean w branży automotive

Optymalizacja 2 linii zrobotyzowanego spawania. Dzięki wdrożonym zmianom dostawca może sprostać zmienności w zamówieniach klienta i produkować zgodnie z zasadami JIT. Projekt wygenerował 2 500 000 zł zysku.

Lean w logistyce – transport kontenerów morskich

Realizacja business case’u polegającego na zmniejszeniu kosztów załadunku i rozładunku statku oraz umożliwieniu składania większej liczby zamówień na transport morski. Osiągnięto cel projektu w zakładanym czasie i zwrocie inwestycji 200k...

Lean w produkcji – armatura sanitarna

Optymalizacja linii montażowej zaworów. Dzięki wdrożonym zmianom bazującym na koncepcji Lean Manufacturing udało się znacząco obniżyć koszty wytwarzania produktów zwiększając produktywność średnio o 45 % . Projekt wygenerował 450 000...

Lean w usługach – branża bankowość, finanse

Skrócenie czasu odpowiedzi na zgłoszenia Klientów o 30%. Zwiększenie wydajności procesu o 40% dzięki zastosowaniu narzędzi Lean Managament. Wzrost zaangażowania pracowników w proces optymalizacji dzięki KAIZEN. Wzrost satysfakcji Klientów przekładający...

branża bpo

Lean w usługach – branża BPO Assistance / Call Center

Podniesienie rentowności, produktywności bez zwiększenia tempa pracy. Skrócenie czasu rozmowy potrzebnego do zawarcia porozumienia o 32%. Skrócenie czasu oczekiwania Klienta na rozmowę do 3 sygnałów (IN). W ramach projektu osiągnięto...

Zapisz się na LeanLAB!

Weź udział w spotkaniu praktyków Lean Management!

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się i bądź na bieżąco z artykułami
i wydarzeniami Lean.

Praktyczne warsztaty

Certyfikacje Lean Six Sigma

warta logo
Warta referencje

„We wrześniu 2016 i oku w Katowicach, pracownicy Warty uczestniczyli w warsztatach Lean Champions „Lean Management i KAIZEN” zorganizowanym przez firmę LEAN Partner.

Szkolenie zostalo przeprowadzone w bardzo dynamicznej formie. Zestawy pojęć teoretycznych były umiejętnie przeplatane warsztatami, realizując tym samym praktyczne zastosowanie poznanych teorii. Dzięki temu, uczestnicy byli zaangażowani i chętni do pracy. Należy podkreślić, że dużą rolę odegrali sami trenerzy, którzy z dużą swobodą przekazywali wiedzy i dbali o dobrą atmosferę szkolenia.

Warsztat został przygotowany i przeprowadzony zgodnie z wcześniejszym ustaleniem, dokładnie pod zamówienie Warty spełnił oczekiwania wszystkich uczestników w części merytorycznej oraz warsztatowej.

Ogromnym atutem warsztatów okazała się możliwość poznania praktycznego wykorzystania metodyki LEAN w firmie Bombardier. To świetny pomysł na spotkanie z praktykami i możliwość zadania pytań managerom stosującym na co dzień z sukcesem metodologię LEAN.

Wszystkim zainteresowanym wprowadzeniem metodologii LEAN polecamy szkolenie i warsztaty prowadzone przez LEAN Partner.

To bardzo dobra inwestycja oraz gwarancja jakości szkolenia.”

Beata Jaczewska, Koordynator

Jarosław Paćko, Dyrektor, Towarzystwo ubezpieczeń i reasekuracji  Warta S.A, branża ubezpieczeniowa