Jak przetrwać kryzys gospodarczy dzięki Lean Management?

Share on facebook
Share on linkedin
Chyba nikt nie ma wątpliwości, że nadchodzący okres nie będzie łatwy dla biznesu. Trudne czasy wcale nie muszą jednak oznaczać skazania na porażkę. Wręcz przeciwnie – wielu biznesom udaje się wyjść z kryzysu silniejszymi. Często zawdzięczają to Lean Management. Co to jest i jak koncepcja Lean Management może pomóc Twojej firmie?
Jak przetrwać kryzys dzięki Lean Management?

Co to jest Lean Management?

Lean Management można tłumaczyć dosłownie jako szczupłe zarządzanie. Jest to filozofia wywodząca się z Japonii. Jej pierwowzorem jest System Produkcyjny Toyoty (ang. Toyota Production System, TPS) opracowany w fabrykach tej marki. Miał on na celu tworzenie wyrobów jak najwyższej jakości przy jednoczesnym minimalizowaniu marnotrawstwa energii, materiałów i procesów. Z tej koncepcji narodziła się tzw. szczupła produkcja (Lean Manufacturing), która następnie została rozszerzona również na inne aspekty działania przedsiębiorstwa, przechodząc w szczupłe zarządzanie.

Lean Management w praktyce bazuje na następujących zasadach:

  1. określenie wartości z punktu widzenia klienta – elementy, które nie mają znaczenia dla wartości, uznaje się za marnotrawstwo;
  2. mapowanie strumienia wartości (ang. Value Stream Mapping VSM) – bierze pod uwagę ewentualne marnotrawstwo, sugerując jednocześnie możliwe rozwiązania problemów;
  3. stworzenie ciągłego przepływu wartości – w którym nie ma miejsca na przerwy, zakłócenia czy przestoje;
  4. utworzenie systemu ssącego (ang. pull) w miejsce tradycyjnego systemu pchającego (ang. push) – w efekcie pracę wykonuje się wtedy, gdy jest na nią popyt;
  5. nieustanne dążenie do doskonałości (jap. kaizen) – ciągłe poszukiwanie udoskonaleń z zastosowaniem metody małych kroków.

Metodologia oferuje też szereg praktycznych narzędzi, które ułatwiają jej wdrożenie.

Koncepcja Lean Management a zarządzanie w kryzysie

Koncepcja Lean Management jest świetnym wyborem na tzw. trudne czasy. Nie od dziś wiadomo, że w kryzysie liczą się kreatywność i właściwe zarządzanie zasobami. Podczas gdy inni bezmyślnie tną koszty, firmy stosujące Lean Management stawiają na mądrą optymalizację z naciskiem na stałe podwyższanie wartości dla klienta. Dzięki eliminowaniu marnotrawstwa, Lean Managemennt pozwala na stałe obniżyć koszty, co jest niezwykle ważne w kryzysie. Jednocześnie zdecydowanie zwiększa konkurencyjność organizacji i pozwala budować przewagę, która będzie procentować również wtedy, gdy koniunktura się poprawi.

Wdrażanie Lean Management w firmie – jak zrobić to dobrze?

Firmy stosujące Lean Management zdecydowanie spokojniej spoglądają w przyszłość. Warto jednak wiedzieć, że na wdrożenie zasad szczupłego zarządzania nigdy nie jest za późno. Ty też możesz to zrobić!

Warto skorzystać przy tym z profesjonalnego wsparcia. Specjaliści Lean Partner mogą pomóc w optymalizacji Twojego biznesu oraz sprawić, aby wdrażanie Lean Management było skuteczne. Organizujemy też szkolenia, które pomogą Ci lepiej zrozumieć tę filozofię i dopasować jej założenia do potrzeb swojego przedsiębiorstwa!

Nasze wdrożenia

Lean w branży automotive

Optymalizacja 2 linii zrobotyzowanego spawania. Dzięki wdrożonym zmianom dostawca może sprostać zmienności w zamówieniach klienta i produkować zgodnie z zasadami JIT. Projekt wygenerował 2 500 000 zł zysku.

Lean w logistyce – transport kontenerów morskich

Realizacja business case’u polegającego na zmniejszeniu kosztów załadunku i rozładunku statku oraz umożliwieniu składania większej liczby zamówień na transport morski.
Osiągnięto cel projektu w zakładanym czasie i zwrocie inwestycji 200k USD + 35% wzrost sprzedaży cargo.

Lean w produkcji – armatura sanitarna

Optymalizacja linii montażowej zaworów.
Dzięki wdrożonym zmianom bazującym na koncepcji Lean Manufacturing udało się znacząco obniżyć koszty wytwarzania produktów zwiększając produktywność średnio o 45 % .
Projekt wygenerował 450 000 zł zysku / rok.

Lean w usługach – branża bankowość, finanse

Skrócenie czasu odpowiedzi na zgłoszenia Klientów o 30%. Zwiększenie wydajności procesu o 40% dzięki zastosowaniu narzędzi Lean Managament. Wzrost zaangażowania pracowników w proces optymalizacji dzięki KAIZEN. Wzrost satysfakcji Klientów przekładający się poziom sprzedaży.

Lean w logistyce – centrum usług logistycznych

Zwiększenie rotacji zapasów o 34%.
Poprawienie efektywności operatorów na magazynie o 63%. Uwolnienie zapasów nierotujących o 9,6 MLN zł.
Skrócenie czasu wdrażania Lead Time dla nowych produktów (Time to market) o 130%. Projekt wygenerował 12 MLN zł zysku / rok.

logistyka

Lean w logistyce – branża produkcja nisko- i wysokoseryjna

Projekt dla klienta z branży produkcyjnej w zakresie logistyki wewnętrznej. Skrócenie czasów przestojów produkcyjnych związanych z niedoborem komponentów na stanowiskach pracy o 50%. Powołanie na nowo funkcji LEAN TEAM z przedstawicieli wszystkich współpracujących działów.

branża bpo

Lean w usługach – branża BPO Assistance / Call Center

Podniesienie rentowności, produktywności bez zwiększenia tempa pracy. Skrócenie czasu rozmowy potrzebnego do zawarcia porozumienia o 32%.
Skrócenie czasu oczekiwania Klienta na rozmowę do 3 sygnałów (IN). W ramach projektu osiągnięto zysk w wysokości 2 mln zł.

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się i bądź na bieżąco z artykułami
i wydarzeniami Lean.

Praktyczne warsztaty

Certyfikacje Lean Six Sigma

Ciekawe artykuły

warta logo
Warta referencje

„We wrześniu 2016 i oku w Katowicach, pracownicy Warty uczestniczyli w warsztatach Lean Champions „Lean Management i KAIZEN” zorganizowanym przez firmę LEAN Partner.

Szkolenie zostalo przeprowadzone w bardzo dynamicznej formie. Zestawy pojęć teoretycznych były umiejętnie przeplatane warsztatami, realizując tym samym praktyczne zastosowanie poznanych teorii. Dzięki temu, uczestnicy byli zaangażowani i chętni do pracy. Należy podkreślić, że dużą rolę odegrali sami trenerzy, którzy z dużą swobodą przekazywali wiedzy i dbali o dobrą atmosferę szkolenia.

Warsztat został przygotowany i przeprowadzony zgodnie z wcześniejszym ustaleniem, dokładnie pod zamówienie Warty spełnił oczekiwania wszystkich uczestników w części merytorycznej oraz warsztatowej.

Ogromnym atutem warsztatów okazała się możliwość poznania praktycznego wykorzystania metodyki LEAN w firmie Bombardier. To świetny pomysł na spotkanie z praktykami i możliwość zadania pytań managerom stosującym na co dzień z sukcesem metodologię LEAN.

Wszystkim zainteresowanym wprowadzeniem metodologii LEAN polecamy szkolenie i warsztaty prowadzone przez LEAN Partner.

To bardzo dobra inwestycja oraz gwarancja jakości szkolenia.”

Beata Jaczewska, Koordynator

Jarosław Paćko, Dyrektor, Towarzystwo ubezpieczeń i reasekuracji  Warta S.A, branża ubezpieczeniowa