Czym jest raport A3?
A3 w rozumieniu LEAN
A3 – międzynarodowy format kartki papieru.
A3 dla LEAN – to opisany problem pojawiający się w fabryce na jednej kartce papieru.
Raport A3 jako raport z cyklu PDCA
Raport A3 to tablica raportująca lub sprawozdanie z zastosowania cyklu PDCA (PLAN-DO-CHECK-ACT). Inaczej mówiąc to kartka papieru w formacie A3 , na której znajduje się kilka rubryk do wypełniania informacjami i faktami z wiarygodnego źródła na temat problemu, jaki wystąpił w danym obszarze w fabryce (GEMBA).
Raport A3 jako proces myślowy
Raport A3 to proces myślowy zachodzący w trakcie rozwiązywania problemu, to dialog pomiędzy właścicielem problemu a resztą organizacji → dążenie do rozwiązania poprzez wspólny język i zrozumienie.
Złote zasady A3:
- sposób zarządzania w organizacji
- odgórne zalecenie działania systemem A3
- wybór właściwego rozwiązania. Często nie jest to zadanie krótkoterminowe, nie da się go załatwić od razu. Musi być na to przestrzeń i czas.
- zdefiniowanie mentorów A3 z odpowiednim podejściem do ludzi. Mają oni towarzyszyć, podpowiadać i nakierowywać.
- potrzeba czasu na zrozumienie tematu. Należy zebrać dane, fakty a co za tym idzie, trzeba koncentracji i chęci do działania w danym temacie. „Dobrze zrozumiany problem i prawidłowo określone przyczyny jego występowania to problem w połowie rozwiązany”.
- narzędzie do śledzenia i zarządzania zmianami i projektami
- wszystkie problemy są zebrane i spisane, a po odpowiednim skatalogowaniu, gotowe, by czerpać z nich doświadczenie.
- rozwijanie kierowników i przywódców poprzez rozwiązywanie problemów
- zbieranie informacji i faktów na miejscu wydarzenia (GEMBA) to najbardziej wiarygodne źródło informacji. Zmusza do dokładnego poznania obszaru, do dokładnego poznania szczegółów.
- Nie można podczas takiej analizy polegać na opiniach czy uczuciach, które nie są poparte faktami, bo to prowadzi do niewłaściwych wniosków.
- proces rozwiązywania problemów przy jednoczesnym rozwoju pracowników
- sztuką jest tak pokierować działaniami operatorów, aby sami znaleźli rozwiązanie
- udzielenie odpowiedzi pracownikowi jak rozwiązać problem, z którym do nas przychodzi, to zdjęcie z niego odpowiedzialności za ten problem.
Raport A3 – korzyści
- ciągłe udoskonalanie – KAIZEN
- rozwijanie umiejętności zarządczych i rozwój organizacji (poprzez rozwój pracowników)
- postępowanie skoncentrowane na dążeniu do celu w jak najkrótszym i efektywnym czasie