Co to jest ROI? Jak obliczyć ROI?
Wskaźnik ROI inaczej zwany wskaźnikiem rentowności
ROI (Return On Investment, czyli wskaźnik rentowności inwestycji) to wskaźnik, który mierzy stopę zwrotu z inwestycji. W praktyce wskaźnik ROI można obliczyć, dzieląc zysk z inwestycji, przez koszt inwestycji i mnożąc wynik przez 100%. W praktyce proces mierzenia wskaźnika ROI dokonują najczęściej osoby zajmujące się analizą finansową. Wskaźnik zwrotu często używany przez przedsiębiorców i inwestorów do oceny rentowności różnych inwestycji i do podejmowania decyzji dotyczących alokacji swoich zasobów.
Wskaźnik ROI pozwala również obliczyć zwrot kosztów poniesionych dla całego przedsiębiorstwa, dzieląc zysk netto, przez łączne aktywa. Wskaźnik rentowności ROI pokazuje, jak efektywnie przedsiębiorstwo wykorzystuje swoje aktywa do generowania zysku.
Jak obliczyć ROI? Wzór ROI
Wzór ROI:
- przychód – wartość sprzedanych usług i towarów,
- koszt sprzedanych usług i towarów – koszt poniesiony przez przedsiębiorstwo przy wytwarzaniu danego produktu oraz koszty jego reklamy.
Jak obliczyć ROI - przykład obliczania wskaźnika ROI
z wytworzeniem i reklamą produktu otrzymujemy zysk netto w postaci 200 zł (500 zł – 200 zł – 100 zł).
Może być również używany przez menedżerów do oceny efektywności działań oraz skuteczności różnych projektów, opierając się wskaźniku rentowności przedsiębiorstwa, które z decyzji przynoszą największą stopę zwrotu z inwestycji
w postaci wartości wskaźnika ROI.
Mierzenie ROI może być również wykorzystywane do porównywania inwestycji
z różnymi stopami zwrotu, takimi jak lokaty bankowe czy obligacje, co pozwala inwestorom wybrać opcję, która przyniesie największe korzyści.
Wskaźnik ten jest również często używany przez analityków finansowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, brany jest pod uwagę podczas realizacji danej inwestycji i jej zdolności do generowania zysku z posiadanych aktywów.
Może być również wykorzystywany przez inwestorów, do oceny opłacalności projektów, przez dane przedsiębiorstwo. ROI jest jednym z najważniejszych wskaźników rentowności, a sama umiejętność przeprowadzenia analizy wskaźnika ROI, jest kluczowa. Im wyższy wskaźnik, tym zwrot poniesionych kosztów większy. ROI często ma na celu pomiar efektywności działania przedsiębiorstwa na przestrzeni danego czasookresu. Wskaźnikiem wydajności ROI możemy skalować potencjał doskonalenia danego biznesu. Dzięki analitycznej metodzie wskaźnik ROI pokazuje, jaki zysk generuje każda wydana złotówka w organizacji.
Istnieje wiele różnych metod pomiaru rentowności zakładu. Oto kilka z nich:
- Wskaźnik rentowności inwestycji (ROI) – jak już wspomniałem, jest to wskaźnik, który mierzy stopę zwrotu z inwestycji. Można obliczyć wskaźnik rentowności, dzieląc zysk z inwestycji przez koszt inwestycji i mnożąc wynik przez 100%.
- Wskaźnik rentowności aktywów (ROA) – mierzy, jak efektywnie przedsiębiorstwo wykorzystuje swoje aktywa do generowania zysku. Obliczenie wskaźnika polega na podzieleniu zysku netto przez łączne aktywa.
- Wskaźnik rentowności kapitału własnego (ROE) – mierzy, jak efektywnie przedsiębiorstwo wykorzystuje swój kapitał własny do generowania zysku. Dzięki niemu możemy określić rentowność inwestycji, dzieląc zysk netto przez kapitał własny.
- Wskaźnik zysku na sprzedaży (profit margin) – mierzy, jakie jest procentowe wynagrodzenie za włożoną pracę w postaci zysku netto (np z działań marketingowych) w stosunku do całkowitych przychodów. Obliczenie wykonujemy dzieląc zysk netto, przez całkowite przychody i mnożąc wynik przez 100%.
- Wskaźnik płynności bieżącej (current ratio) – mierzy zdolność przedsiębiorstwa do spłaty bieżących zobowiązań (nakładów inwestycyjnych) z bieżących aktywów. Można go obliczyć, dzieląc bieżące aktywa, przez bieżące zobowiązania.
Oczywiście, istnieje wiele innych wskaźników, które mogą być używane w zależności od potrzeb danej organizacji. Należy zawsze być ostrożnym by ustrzec się sytuacji, kiedy nasza siła włożona w działania przewyższa zysk. Jeśli tak się dzieje nasza inwestycja staje się nieopłacalna.