Co to jest ROI? Jak obliczyć ROI?
Wskaźnik ROI, inaczej zwany wskaźnikiem rentowności
ROI (Return On Investment, czyli wskaźnik rentowności inwestycji) to wskaźnik, który mierzy stopę zwrotu z inwestycji. W praktyce wskaźnik ROI można obliczyć, dzieląc zysk z inwestycji, przez koszt inwestycji i mnożąc wynik przez 100%. W praktyce proces mierzenia wskaźnika ROI dokonują najczęściej osoby zajmujące się analizą finansową. Wskaźnik zwrotu jest często używany przez przedsiębiorców i inwestorów do oceny rentowności różnych inwestycji i do podejmowania decyzji dotyczących alokacji swoich zasobów.
Wskaźnik ROI pozwala również obliczyć zwrot kosztów poniesionych dla całego przedsiębiorstwa, dzieląc zysk netto, przez łączne aktywa. Wskaźnik rentowności ROI pokazuje, jak efektywnie przedsiębiorstwo wykorzystuje swoje aktywa do generowania zysku, podnosząc tym samym wskaźnik opłacalności inwestycji.
Chcesz obliczyć ROI? Potrzebujesz wzór obliczania wskaźnika
Obliczanie wskaźnika ROI, tzw. opłacalności inwestycji to wbrew pozorom bardzo ważne zadanie dla osób odpowiedzialnych za budżet. By odpowiedzieć ile wynosi wskaźnik rentowności inwestycji należałoby dokładnie obliczyć wskaźnik ROI.
Obliczenie wskaźnika ROI wygląda następująco
Wzór ROI:
ROI = (przychód – koszt sprzedanych usług i towarów) / koszt sprzedanych usług i towarów x 100%
- przychód – wartość sprzedanych usług i towarów,
- koszt sprzedanych usług i towarów, w tym kosztów produkcji – koszt poniesiony przez przedsiębiorstwo przy wytwarzaniu danego produktu oraz koszty reklamy
Jak obliczyć ROI - przykład obliczania wskaźnika ROI
Przychód ze sprzedaży np kampanii reklamowych lub pewnego produktu wyniósł 500 zł. Wytworzenie produktu kosztowało firmę 200 zł, a koszty reklamy tego produktu (inwestycji) wyniósł 100 zł. Po odjęciu od przychodu kosztów inwestycji tj. kosztów związanych z wytworzeniem i reklamą produktu otrzymujemy zysk netto w postaci 200 zł (500 zł – 200 zł – 100 zł).
Aby obliczyć ROI należy już tylko 200 zł (przychód – suma kosztów) podzielić przez 300 zł (suma kosztów) i pomnożyć otrzymany wynik przez 100%.
W podanym przykładzie wskaźnik rentowności inwestycyjnej ROI wynosi 66,67%.
Wskaźnik ROI jest często używany przez przedsiębiorców i inwestorów do oceny rentowności różnych inwestycji i poniesionych kosztów . Metoda ROI idealnie nadaje się do podejmowania kluczowych decyzji dotyczących alokacji swoich zasobów.
Może być również używany przez menedżerów do oceny efektywności działań oraz skuteczności różnych projektów. Opierając się na wskaźniku rentowności przedsiębiorstwa, możemy wywnioskować które z decyzji przynoszą największą stopę zwrotu z inwestycji
w postaci wartości wskaźnika ROI.
Mierzenie ROI może być również wykorzystywane do porównywania inwestycji z różnymi stopami zwrotu, takimi jak lokaty bankowe czy obligacje, co pozwala inwestorom wybrać opcję, która przyniesie największe korzyści.
Wskaźnik ten jest również często używany przez analityków finansowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Wskaźnik brany jest pod uwagę podczas realizacji danej inwestycji i jej zdolności do generowania zysku z posiadanych aktywów. Może być również wykorzystywany przez inwestorów, do oceny opłacalności projektów, przez dane przedsiębiorstwo.
ROI jest jednym z najważniejszych wskaźników rentowności, a sama umiejętność przeprowadzenia analizy wskaźnika ROI, jest kluczowa. Im wyższy wskaźnik, tym zwrot poniesionych kosztów większy. ROI często ma na celu pomiar efektywności działania przedsiębiorstwa na przestrzeni danego czasookresu. Wskaźnikiem wydajności ROI możemy skalować potencjał doskonalenia danego biznesu. Dzięki analitycznej metodzie wskaźnik ROI pokazuje, jaki zysk generuje każda wydana złotówka w organizacji. Dzięki temu ROI jest najbardziej popularnym oraz wiarygodnym wskaźnikiem rentowności.
Istnieje wiele różnych metod pomiaru rentowności zakładu. Oto kilka z nich:
- Wskaźnik rentowności inwestycji (ROI) – jak już wspomnieliśmy, jest to wskaźnik, który mierzy stopę zwrotu z inwestycji. Można obliczyć wskaźnik rentowności, dzieląc zysk z inwestycji przez koszt inwestycji i mnożąc wynik przez 100%. Na przykład rentowności działań reklamowych planowanych w ramach budżetu marketingu firmy.
- Wskaźnik rentowności aktywów (ROA) – mierzy, jak efektywnie przedsiębiorstwo wykorzystuje swoje aktywa do generowania zysku. Obliczenie wskaźnika polega na podzieleniu zysku netto przez łączne aktywa.
- Wskaźnik rentowności kapitału własnego (ROE) – mierzy, jak efektywnie przedsiębiorstwo wykorzystuje swój kapitał własny do generowania zysku. Dzięki niemu możemy określić rentowność inwestycji, dzieląc zysk netto przez kapitał własny.
- Wskaźnik zysku na sprzedaży (profit margin) – mierzy, jakie jest procentowe wynagrodzenie za włożoną pracę w postaci zysku netto (np. z działań marketingowych) w stosunku do całkowitych przychodów. Obliczenie wykonujemy dzieląc zysk netto, przez całkowite przychody i mnożąc wynik przez 100%.
- Wskaźnik płynności bieżącej (current ratio) – mierzy zdolność przedsiębiorstwa do spłaty bieżących zobowiązań (nakładów inwestycyjnych) z bieżących aktywów. Można go obliczyć, dzieląc bieżące aktywa, przez bieżące zobowiązania.
Jeśli zainteresował Cię temat opisujący zagadnienie związane wskaźnikiem rentowności ROI. Wiesz jak obliczyć wskaźnik opłacalności oraz wiesz jak wykorzystać wzór ROI w praktyce
w Twoim przedsiębiorstwie. Zapraszamy Cię do przeczytania pozostałych artykułów, na których m.in. dowiesz się jak wprowadzić i rozwinąć system zgłaszania pomysłów, który zwiększy Twoją efektywność oraz pozwoli Ci na uwiarygodnienie mierzalnych efektów inwestycji na podstawie zgłoszonych pomysłów usprawnień.
https://leanpartner.pl/system-sugestii-pracowniczych-kaizen/
Nasz autorski system sugestii funkcjonuje w szeregu organizacji, zarówno tych produkcyjnych jak i usługowych.
Zapraszamy do kontaktu.