Czym jest Six Sigma? Definicja, miary, infrastruktura
Czy jest Six Sigma?
Metoda Six Sigma powstała w połowie lat 80. Twórcami Six Sigma byli Bill Smith oraz Bob Galvin. Six Sigma nawiązuje do filozofii Motoroli, która mówi że “jakość nie może kosztować”. W tym konkretnym wypadku jakość musimy rozumieć jako spełnienie wymagań Klienta. Poziom spełnienia wymagań, dzięki Six Sigma możliwy jest do wyliczenia, określenia a przede wszystkim weryfikowalny na wyznaczonych (mierzalnych i mierzonych) etapach pracy/procesu.
Six Sigma w statystyce
W statystyce Six Sigma oznacza odchylenie standardowe zmiennej.
Sześć sigm oznacza odległość sześciu odchyleń standardowych od wartości centralnej rozkładu. Obszar sześciu sigm w lewo i prawo od średniej arytmetycznej w rozkładzie normalnym wyznacza prawdopodobieństwo 3,4 wystąpień poza tym przedziałem na 1 milion możliwości. Im jest więcej zidentyfikowanych wyników poza tym rozkładem tym, rzecz jasna, gorzej – nasze wyniki się „rozjeżdżają” od wartości centralnej (tej, wyznaczonej – patrz akapit wyżej)
Six Sigma w biznesie
W biznesie Six Sigma to narzędzie rozwiązywania problemów biznesowych o nieznanej (najczęściej mówimy że „nie jesteśmy pewni”) przyczynie i nieznanym ( nie jesteśmy pewni, które będzie miało największy wpływ na końcowy efekt) rozwiązaniu. Najlepsze projekty w biznesie realizowane są z wykorzystaniem metodyki DMAIC. Uwaga! DMAIC jest spójny i logiczny. Doskonale łączy się z PDCA oraz Lean Management. Stąd coraz częściej stosuje się w praktyce podejście Lean Six Sigma.
DMAIC oznacza:
- Define – zdefiniuj jaki masz problem, wyzwanie lub czego nie jesteś pewien.
- Measure – dokonaj właściwych pomiarów tego co nazywasz problemem w Define oraz możliwych, innych zjawisk, które uważasz na tym etapie za istotne.
- Analyze – dokonać analizy danych z Measure. Na tym etapie wiele się wyjaśni. „Uważasz” zamieni się wyliczalny stopień wpływu otrzymanych wyników na „wartości” określone w Define
- Improve – Jeśli dzięki Analyze dowiedzieliśmy się co konkretnie i jakim zakresie może mieć (z pewnym prawdopodobieństwem) wpływ na wartości w Define, to zaczynamy wprowadzać zmiany, które muszą być kontrolowane
- Control – Kontrolujemy wyniki Improve i jeśli uznamy na podstawie analiz, że się myliliśmy to super! Możemy wrócić na ścieżkę analizy i dokonać świadomych zmian w projekcie. Jeśli wszystko się okazuje się zgodne z przewidywaniami z Improve – to też super! Dokonaliśmy właściwych zmian!
Six Sigma to także narzędzie rozwoju biznesu oraz potencjału pracowników.
Ma olbrzymi wpływ na jakość i wynik finansowy firmy. Opiera się na liczbach, danych i faktach. Six Sigma zakłada ciągle doskonalenie organizacji, polegające na analizie i kontroli przedsiębiorstwa w celu eliminacji niezgodności procesu.
W biznesie Six Sigma ma szerokie zastosowanie. Branża i wielkość biznesu nie ma znaczenia. Aktualnie w rynek medycyny „odkrywa” Six Sigmę jako wartościowe podejście do wprowadzania zmian. To bardzo dobry znak – szczególnie, że medycyna uchodzi za „sztukę” w przeciwieństwie do obiegowej opinii (niesłusznej) o powtarzalnych i masowych procesach w automotive.
Six Sigma w zarządzaniu jakością
Redukcja kosztów produkcji i nadzór nad projektem to główny cel six sigma w zarządzaniu jakością. Celem Six Sigma w redukcji kosztów jest prowadzenie procesów biznesowych w taki sposób, aby ograniczyć występowanie usterek lub szybko je eliminować w przypadku ich wystąpienia. Głównym celem Six Sigma w prowadzeniu projektu jest optymalizacja procesu biznesowego oraz uzyskanie korzyści finansowych.
Six Sigma odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu jakością, gdyż pozwala ona na dokładną analizę procesu. Zebrane i analizowane dane pozwalają na poprawę jakości oraz eliminację marnotrawstwa. Prowadzenie projektu z wykorzystniem six sigma dmaic pozwala także na wprowadzenie nowych standardów produkcyjnych i jakościowych.
Sześć zasad Six Sigma
- Skupienie się na kliencie
- Praca oparta o dane i fakty
- Zarządzanie procesowe
- Ciągne doskonalenie zarządzania
- Brak barier we współpracy zespołowej
- Dążenie do perfekcji, tolerancja błędów
Miary Six Sigma
Głównymi miary wykorzystywane w Six Sigma to:
DPU (Defects Per Unit) – oznacza ilość defektów na jednostkę
DPMO (Defecst Per Million Opportunities) – oznacza ilość defektów na milion możliwości ich powstania
DPO (Defects Per Opportunity) – oznacza ilość defektów na wszystkie możliwości ich wystąpienia.
Infrastruktura Six Sigma w organizacji
Zarząd / naczelne kierownictwo:
- Powiązanie Six Sigma ze strategią biznesową
- Motywowanie i przewodzenie
- Długoterminowa wizja programu
- Przełamywanie barier i schematów
Champion:
- Zapewnienie zgodności projektów ze strategią biznesową
- Wsparcie zespołów projektowych
- Zapewnienie im niezbędnych zasobów
- Przeglądy i ocena projektów
Master Black Belt:
- Lider projektu
- Realizacja strategicznych projektów Six Sigma
- Lider zespołów projektowych
- Wsparcie i opieka Green Belt
- 100% zaangażowania
- Więcej o Black Belcie znajdziesz tutaj
Green Belt:
- Lider zespołów projektowych
- Realizacja projektów Six Sigma o charakterze operacyjnym (taktyczne)
- Wspieranie Black Belt w realizacji strategicznych projektów (członek zespołu)
- Zaangażowanie: do 75%
- Więcej o Green Belcie znajdziesz tutaj
Yellow Belt:
- Wykorzystuje poznane narzędzia i techniki Lean Six Sigma, w codziennej pracy zawodowej optymalizując swoje środowisko pracy.
- Uczestnik zespołów projektowych prowadzonych przez BB/GB na zasadach przewidzianych dla członków Zespołu
- Zaangażowanie: do 50%
- Więcej o Yellow Belcie znajdziesz tutaj
Projekt Six Sigma – definicja i struktura
Projekt jest złożonym działaniem o charakterze jednorazowym, które jest podejmowane dla osiągnięcia z góry określonych celów.
Podstawowe cechy projektu to:
- zdefiniowanie w czasie,
- niepowtarzalność (jednorazowość),
- złożoność,
- celowość.
Sponsor projektu:
- Właściciel problemu
- Zapewnia zgodność projektu ze strategią biznesową firmy
- Wsparcie zespołu projektowego
- Zapewnienie niezbędnych zasobów
- Przegląd i ocena projektów
- Wsparcie we wdrożeniu rozwiązań
Właściciel projektu
- Współpraca z osobami realizującymi projekt
- Organizacja pracy w podległym obszarze w sposób umożliwiający pracę zespołowi
- Opiniowanie propozycji zmian w procesie
- Udział w pilotowym wdrożeniu rozwiązań
- Wdrożenie i utrzymanie nowego standardu
Projekt Six Sigma – DMAIC
Cel: Spełnienie wymagań klienta oraz wspieranie rozwoju biznesu poprzez:
- Eliminację defektów oraz redukcję zmienności
- Skupienie na procesach
- Wykorzystanie narzędzi statystycznych i analitycznych
- Oparcie na liczbach, danych, faktach
Realizacja projektu z wykorzystaniem Six Sigma opiera się na metodyce DMAIC wyznaczając logicznie po sobie następujące etapy projektu.
Faza Define
Cel: zdefiniowanie problemu biznesowego do rozwiązania w ramach projektu.
Elementy fazy definiowania:
- Analiza biznesowa problemu
- Opracowanie kontraktu ze Sponsorem
- Wstępna analiza procesu
- Określenie głosu klienta
- Zatwierdzenie kontraktu ze Sponsorem
Faza Measure
Cel : zamiana problemu biznesowego na problem statystyczny przy pomocy liczb, danych i faktów.
Elementy fazy pomiaru:
- Opracowanie szczegółowej mapy procesu
- Generowanie i wybór zmiennych
- Opracowanie planu zbierania danych
- Weryfikacja systemu pomiarowego
- Statystyczny obraz procesu
Faza Analyze
Cel: identyfikacja przyczyn źródłowych problemu w oparciu o zebrane liczby, dane, fakty.
Elementy fazy analizy:
- Wstępna analiza danych
- Weryfikacja hipotez
- Zbudowanie statystycznego modelu procesu
Faza Improve
Cel: przygotowanie, sprawdzenie i wdrożenie rozwiązań eliminujących przyczyny źródłowe problemu.
Elementy fazy doskonalenia:
- Generowanie rozwiązań
- Wybór i ocena rozwiązań
- Ocena ryzyk
- Projekt pilotażowy
- Wdrożenie rozwiązań
Faza Control
Cel: weryfikacja uzyskanych wyników oraz ustanowienie nowego standardu dla ich utrzymania w przyszłości.
Elementy fazy kontroli:
- Ocena uzyskanych wyników
- Ustanowienie nowego standardu
- Wprowadzenie zmian
- Ocena rezultatów biznesowych
- Zamknięcie projektu Lean Six Sigma