Co to jest Standaryzacja? Definicja, przykłady
Standaryzacja pracy jest jednym z głównych, jak nie najważniejszych narzędzi pracy w filozofii Lean Management. Koncepcja pracy lidera, jego obowiązków oraz metody pracy głównie opiera się na stosowaniu standaryzacji pracy. Standaryzację możemy opisać jako najbardziej efektywny spisany sposób wykonywania pracy.
By móc mówić na temat wdrażania standaryzacji pracy, należy pamiętać o czterech niezwykle istotnych elementach, które wpływają na efekt końcowy pracy standaryzowanej.
Standard musi być:
- DOSTĘPNY – Standard jest opisany i dostępny dla wszystkich pracowników. Pracownicy są w stanie wskazać jest dostępny standard pracy.
- AKTUALNY – Standard opisuje najlepszą znaną aktualnie metodę realizacji procesu/usługi
- ZNANY – Pracownicy znają i rozumieją obowiązujący standard.
- STOSOWANY – Celem standardu pracy jest sytuacja, gdzie pracownicy stosują standard na co dzień, a wszystkie odchylenia stanowią podstawę do uruchomienia procesu Kaizen i stanowią podstawę ciągłego doskonalenia.
Główne cele standaryzacji pracy
- Lepsza organizacja miejsca pracy
- Szkolenie nowych pracowników
- Podstawa do wdrażania kultury pracy
- Szkolenie pracowników wg ustalonej zasady i metody
- Eliminacja zbędnych czynności w procesie
- Powtarzalne wykonanie pracy na stanowisku
- Punkt odniesienia do poziomu dziennej produkcji vs czas cyklu danego procesu
Proces doskonalenia pracy ma na celu zadbanie o poprawienie stabilności procesów – często podczas wdrażania nowych metod pracy. Pewne standardy pracy wewnątrz organizacji są niezmienne np: przestrzeganie BHP, czasy przerw, czas rozpoczęcia zmiany i zakończenia. Jednak samo wdrożenie standaryzacji ma kluczowe znaczenie w ujęciu doskonalenia standardów pracy juz istniejących. Dzięki standaryzacji pracy, jesteśmy w stanie odnieść się do konkretnych wyników naszej pracy oraz respektowania standardów wewnątrz organizacji.
Proces tworzenia standardów jest procesem długotrwałym, przynoszącym wiele korzyści organizacji. Poprzez normowanie czasu pracy, wykorzystując przy tym karty standaryzacji pracy możemy osiągnąć pożądany efekt.
Standaryzacja nie była by możliwa bez kilku istotnych elementów
- Zdefiniowanego czasu cyklu oraz czasu taktu poszczególnych operacji . Czynność można definiować, wyłącznie na podstawie uprzednio zrealizowanej analizie procesu
- Dokładnego opisu wykonywania danego procesu
- Opisu oraz wizualizacji wykorzystywanych narzędzi, niezbędnych do wykonania danej operacji. Standaryzacja metody pracy na tym etapie jest niezwykle ważna.
Arkusz pracy standaryzowanej winien zawierać powyższe elementy z uwagi na konieczność odwołania się co jakiś czas do standardu, celem audytu procesu oraz weryfikacji kolejności wykonywanych operacji.
Rola lidera Lean
Rola lidera Lean jest bardzo ważna w całym procesie doskonalenia procesów oraz jakości wykonywanej pracy. Od lidera Lean często wymaga się przestrzegania wykonywania czynności, zgodnie z obowiązującym standardem. W pracy lidera Lean w dużej mierze chodzi o bycie ambasadorem ciągłego doskonalenia w organizacji.
Wdrożenie pracy standaryzowanej opiera się na pracy powtarzalnej. Podczas tworzenia standardu pracy, musimy pamiętać, że w praca powtarzalna to taka, kiedy wszystkie elementy procesu są do odtworzenia, za każdym razem standardową metodą pracy opisaną i dostępną na stanowisku pracy.
Proces wdrażania standaryzacji
Proces wdrażania standaryzacji pracy, procesów produkcyjnych jest zadaniem złożonym oraz czasochłonnym. Wdrożenie może kojarzyć sie z usztywnieniem poszczególnych metod pracy i niejako zamrożeniem procesu zmian. Nic bardziej mylnego. By móc mówić o procesie standaryzacji, należy zawsze pamiętać, że każdy standard podlega aktualizacji – musi żyć – być integralną częścią firmy. Wprowadzenie standaryzacji pracy prowadzi do budowania stabilności w organizacji.
Standaryzacja optymalizuje proces organizacji pracy oraz jakości pracy. Standaryzacja stanowisk pracy jest czynnikiem optymalizującym koszty pracy oraz eliminującym napotkane błędy, podczas procesu analizy. Wizerunek standaryzacji pracy w każdej organizacji wygląda bardzo podobnie, zawiera w sobie standardy obecne na rynku, uregulowane systemem ISO oraz wewnętrznymi regulacjami.
Jak większość procesów tak i standaryzacja pracy nie jest procesem określonym
w czasie. Charakteryzuje się dużą dynamiką oraz prostotą i zrozumieniem dla ogółu użytkowników. Praca standardowa jest jednym z czynników ułatwiających optymalizację procesów, a wpływ standaryzacji pracy ma ogromne znaczenie
w procesie ciągłego doskonalenia.
Jeśli zainteresował Cię temat opisujący zagadnienie standaryzacji pracy, zapraszamy Cię do przeczytania pozostałych artykułów, na których m.in. dowiesz się jak wprowadzić i rozwinąć system zgłaszania pomysłów, który zwiększy Twoją efektywność.
https://leanpartner.pl/system-sugestii-pracowniczych-kaizen/
Nasz autorski system sugestii funkcjonuje w szeregu organizacji, zarówno tych produkcyjnych jak i usługowych.
Zapraszamy do kontaktu.