Wartość dodana

Lean value added jest to każda czynność, która zwiększa wartość danego dobra lub usługi dla naszego klienta i powoduje, że produkt staje się bardziej pożądany.

Czym jest wartość dodana? Definicja, przykłady.

Lean value added (wartość dodana) – co to jest?

Lean value added jest to każda czynność, która zwiększa wartość danego dobra lub usługi dla naszego klienta i powoduje, że produkt staje się bardziej pożądany.
Dlatego najważniejszą rzeczą to poznać wymagania klienta i je zrozumieć.
Niestety te uwagi nie są przekazywane do pracowników i stosują niepotrzebne poprawki, niepotrzebne operacje oraz niepotrzebne kontrole jakości.

Dlatego od samego początku starajmy się uczciwie komunikować wymagania klienta wszystkim zaangażowanym w proces.


Lean non value added (brak wartości dodanej)

Co to tak właściwie ten brak wartości dodanej? W języku Lean najprościej jest to MUDA.
Muda używane jest w systemie produkcyjnym Toyoty (TPS) oraz w lean management.

Muda oznacza wszystkie działania i aktywności, które nie dają wartości dla klienta. Słowo to pochodzi z języka japońskiego i oznacza “bezużyteczny, zbędny”.


Czemu tak ważną rzeczą jest umiejętność sprawdzenia co jest naszą wartością dodaną, a co nie?

W tradycyjnych metodach zarządzania priorytet jest nastawiony na przyspieszenie wartości dodanej, a nie skupia się na eliminacji marnotrawstwa (wartości nie dodanej).
Zarząd kupuje nowe sprzęty, lepsze maszyny, osoby wyżej “motywują” pracowników do prac bardziej wydajnych i do szybszej pracy. Firmy koncentrują się nie na tym, czym tak naprawdę powinni.

O wiele więcej można zyskać i czasu oraz zwiększyć zysk niwelacją non value added. Dlatego tak ważne jest skupienie się na nim.


W takim razie jak sprawdzić co w produkcji jest naszym non value added, a co jest wartością dodaną?

Najprostszą metodą jest wzięcie stopera do ręki i notesu, a następnie przejście się do Gemba. Tam mierząc wszystkie procesy poznamy jakie dają nam wyniki. Drugą metodą może być dokładnie to samo tylko korzystając z nagrań wideo. Pozwoli nam to uniknąć nienaturalnego ruchu na produkcji, przez który moglibyśmy coś przeoczyć. Wtedy już dobre pomiary powiedzą nam o wiele więcej, niż to co opowiadają nam pracownicy (co powinniśmy oczywiście też sprawdzić).


Podsumowując

Najważniejszą rzeczą nie jest eliminowanie wartości nie dodanej na siłę, dlatego że niektórych rzeczy nie będziemy w stanie wyeliminować całkowicie. Często takie rozwiązania nie byłyby ekonomiczne albo nie mamy takich rozwiązań na dany problem w danym momencie. Samo dostrzeżenie marnotrawstw oraz koncentracja na ich wyeliminowaniu da nam o wiele więcej niż “dokręcanie śruby”. 

Jeśli uważasz ten artykuł za merytoryczny i pomocny, udostępnij go na swoich social mediach.

Zaciekawił Cię artykuł? Podziel się nim na Facebook
Zaciekawił Cię artykuł? Podziel się nim na Linkedin
Udostępnij na Facebook
Udostępnij na Linkedin

Nasze wdrożenia

Lean w branży automotive

Optymalizacja 2 linii zrobotyzowanego spawania. Dzięki wdrożonym zmianom dostawca może sprostać zmienności w zamówieniach klienta i produkować zgodnie z zasadami JIT. Projekt wygenerował 2 500 000 zł zysku.

Lean w logistyce – transport kontenerów morskich

Realizacja business case’u polegającego na zmniejszeniu kosztów załadunku i rozładunku statku oraz umożliwieniu składania większej liczby zamówień na transport morski. Osiągnięto cel projektu w zakładanym czasie i zwrocie inwestycji 200k...

Lean w produkcji – armatura sanitarna

Optymalizacja linii montażowej zaworów. Dzięki wdrożonym zmianom bazującym na koncepcji Lean Manufacturing udało się znacząco obniżyć koszty wytwarzania produktów zwiększając produktywność średnio o 45 % . Projekt wygenerował 450 000...

Lean w usługach – branża bankowość, finanse

Skrócenie czasu odpowiedzi na zgłoszenia Klientów o 30%. Zwiększenie wydajności procesu o 40% dzięki zastosowaniu narzędzi Lean Managament. Wzrost zaangażowania pracowników w proces optymalizacji dzięki KAIZEN. Wzrost satysfakcji Klientów przekładający...

branża bpo

Lean w usługach – branża BPO Assistance / Call Center

Podniesienie rentowności, produktywności bez zwiększenia tempa pracy. Skrócenie czasu rozmowy potrzebnego do zawarcia porozumienia o 32%. Skrócenie czasu oczekiwania Klienta na rozmowę do 3 sygnałów (IN). W ramach projektu osiągnięto...

Zapisz się na LeanLAB!

Weź udział w spotkaniu praktyków Lean Management!

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się i bądź na bieżąco z artykułami
i wydarzeniami Lean.

Praktyczne warsztaty

Certyfikacje Lean Six Sigma

warta logo
Warta referencje

„We wrześniu 2016 i oku w Katowicach, pracownicy Warty uczestniczyli w warsztatach Lean Champions „Lean Management i KAIZEN” zorganizowanym przez firmę LEAN Partner.

Szkolenie zostalo przeprowadzone w bardzo dynamicznej formie. Zestawy pojęć teoretycznych były umiejętnie przeplatane warsztatami, realizując tym samym praktyczne zastosowanie poznanych teorii. Dzięki temu, uczestnicy byli zaangażowani i chętni do pracy. Należy podkreślić, że dużą rolę odegrali sami trenerzy, którzy z dużą swobodą przekazywali wiedzy i dbali o dobrą atmosferę szkolenia.

Warsztat został przygotowany i przeprowadzony zgodnie z wcześniejszym ustaleniem, dokładnie pod zamówienie Warty spełnił oczekiwania wszystkich uczestników w części merytorycznej oraz warsztatowej.

Ogromnym atutem warsztatów okazała się możliwość poznania praktycznego wykorzystania metodyki LEAN w firmie Bombardier. To świetny pomysł na spotkanie z praktykami i możliwość zadania pytań managerom stosującym na co dzień z sukcesem metodologię LEAN.

Wszystkim zainteresowanym wprowadzeniem metodologii LEAN polecamy szkolenie i warsztaty prowadzone przez LEAN Partner.

To bardzo dobra inwestycja oraz gwarancja jakości szkolenia.”

Beata Jaczewska, Koordynator

Jarosław Paćko, Dyrektor, Towarzystwo ubezpieczeń i reasekuracji  Warta S.A, branża ubezpieczeniowa