Czym jest wartość dodana? Definicja, przykłady.
Lean value added (wartość dodana) – co to jest?
Lean value added jest to każda czynność, która zwiększa wartość danego dobra lub usługi dla naszego klienta i powoduje, że produkt staje się bardziej pożądany.
Dlatego najważniejszą rzeczą to poznać wymagania klienta i je zrozumieć.
Niestety te uwagi nie są przekazywane do pracowników i stosują niepotrzebne poprawki, niepotrzebne operacje oraz niepotrzebne kontrole jakości.
Dlatego od samego początku starajmy się uczciwie komunikować wymagania klienta wszystkim zaangażowanym w proces.
Lean non value added (brak wartości dodanej)
Co to tak właściwie ten brak wartości dodanej? W języku Lean najprościej jest to MUDA.
Muda używane jest w systemie produkcyjnym Toyoty (TPS) oraz w lean management.
Muda oznacza wszystkie działania i aktywności, które nie dają wartości dla klienta. Słowo to pochodzi z języka japońskiego i oznacza “bezużyteczny, zbędny”.
Czemu tak ważną rzeczą jest umiejętność sprawdzenia co jest naszą wartością dodaną a co nie?
W tradycyjnych metodach zarządzania priorytet jest nastawiony na przyspieszenie wartości dodanej a nie skupia się na eliminacji marnotrawstwa (wartości nie dodanej).
Zarząd kupuje nowe sprzęty, lepsze maszyny, osoby wyżej “motywują” pracowników do prac bardziej wydajnych i do szybszej pracy. Firmy koncentrują się na tym nie na tym na czym tak naprawdę powinni.
O wiele więcej można zyskać i czasu oraz zwiększyć zysk niwelacją non value added. Dlatego tak ważne jest skupienie się na nim.
W takim razie jak sprawdzić co w produkcji jest naszym non value added a co jest wartością dodaną?
Najprostszą metodą jest wzięcie stopera do ręki i notesu przejście się do Gemba. Tam mierząc wszystkie procesy poznamy jakie dają nam wyniki. Drugą metodą może być dokładnie to samo tylko korzystając z nagrań wideo co pozwoli uniknąć nienaturalnego ruchu na produkcji i coś moglibyśmy przeoczyć. Wtedy już dobre pomiary powiedzą nam o wiele więcej, niż to co opowiadają nam pracownicy (co powinniśmy oczywiście też sprawdzić).
Podsumowując
Najważniejszą rzeczą to nie jest na siłę eliminowanie wartości nie dodanej, dlatego że niektórych rzeczy nie będziemy w stanie wyeliminować całkowicie. Często takie rozwiązania nie byłyby ekonomiczne albo nie mamy takich rozwiązań na dany problem w danym momencie. Samo dostrzeżenie marnotrawstw oraz koncentracja na ich wyeliminowaniu da nam o wiele więcej niż “dokręcanie śruby”.