Na czym polega audyt? Czym jest audyt?
Co to jest audyt?
Na pytanie co to jest audyt najłatwiej odpowiedzieć, że jest to niezależna ocena przedsiębiorstwa, procesów, projektów, systemów a nawet produktów. Oceniając przedsiębiorstwo poddajemy je kontroli jak i również analizie finansowej i organizacyjnej przeprowadzonej przez ekspertów.
Skąd się wzięło słowo audyt?
Etymologia słowa audyt pochodzi od łacińskiego słowa auditor co oznacza słuchający. W starożytnym Rzymie określenie powiązane było z “podsłuchiwaniem rachunków”. Jeden z urzędników analizował oraz porównywał treści co miało uchronić przed stratą pieniędzy.
Działania audytu jaki znamy ma swój początek na początku XX wieku. Organizacje zaczęły organizować audyty wewnątrz swojego przedsiębiorstwa uniezależniając się od audytorów zewnętrznych, weryfikując jakość zapisów w księgach, prawidłowemu zastosowaniu ogólnych przepisów oraz skuteczności przeprowadzanych kontroli. Na początku swojego działania audyty były zdominowane przez tematy księgowe ze względu na środowisko w którym działało.
Pojęcie audytu jest czasami mylone z pojęciem kontroli. W przeciwieństwie do kontroli, audyt działa planowo (kontrole są zwykle wdrażane w miarę potrzeb), ma na celu usprawnienie organizacyjne (celem kontroli jest wykrycie anomalii i winowajców), skupia się na analizie określającej zapotrzebowanie na konkretne działanie.
Jak audyt wygląda teraz?
Audyty teraz są przeprowadzane przez audytorów wewnętrznych albo przez zewnętrznych niezależnych ekspertów. Obecnie audyty są przeprowadzane w celu usprawnienia organizacji, a nie identyfikacji anomalii. W sprawozdaniu z audytu nie należy wymieniać nazwiska ani wskazywać sprawcy. Audyt rozpoczyna się od analizy ryzyka i systemu kontroli.
Czym jest audyt w firmie?
Zaletą takiej kontroli jest przede wszystkim zaangażowanie zewnętrznego eksperta, który może obiektywnie zidentyfikować obszary działalności firmy wymagające poprawy. W tym celu wykorzystuje metody analizy porównawczej, a oprócz niej przeprowadza się wywiad i wskazuje standardy. To, co dla przedsiębiorcy niezauważalne, może z pomocą audytora zostać konkretnie nakreślone i stać się celem do wykonania. Dlatego należy korzystać z audytu nie tylko wtedy, gdy jest to konieczne (na przykład: wymagane przez prawo lub politykę firmy), lecz zarówno gdy firma nie ma większych problemów operacyjnych – w końcu zawsze jest miejsce na poprawę.
Przeprowadzanie audytów w przedsiębiorstwie powinno być traktowane jako precyzyjne narzędzie optymalizacyjne, gdzie z ekspercką pomocą, zauważymy nowe możliwości, a nie zachętę do wytykania błędów firmie.
Podczas oceny zbierane i analizowane są dane dotyczące danego zagadnienia. Kwestię tę można podsumować w formie pytania, na przykład: „Czy istnieją odpowiednie procedury postępowania z danymi osobowymi w firmie?” lub „jak przyspieszyć wprowadzenie nowego produktu na rynek?”. Cały proces będzie wtedy prowadzony pod tym kątem. Nie dotyczy to jednak wszystkich obszarów firmy, a jedynie tych, które wpływają na rozwiązanie określonego problemu.
Co jest poprawne audyt czy audit?
W praktyce słowo audyt jest wielokrotnie zamieniane na krytykowany wariant audit. Pomimo tego, że wersja audit odbiega od polskich zasad zapożyczeń i nie występuje w standardowych słownikach języka polskiego, zaczyna coraz częściej pojawiać się w słownictwie specjalistów z powiązanych branż.