Lean w Logistyce?
Praktyka lub filozofia Lean Management, powszechnie kojarzona z optymalizacją procesów produkcyjnych, zdobywa z powodzeniem nowe terytoria – a jednym z nich jest centrum usług logistycznych.
Zastanawialiście się kiedyś, jak te metody praktycznie zastosować np. w magazynie wysokiego składowania czy w biurze spedytorów?
Centrum logistyczne to ośrodek dynamicznie zmieniającego się scenariusza, którego przebieg zależy od wielu zmiennych. Przewaga konkurencyjna zależy od oferowanych stawek a adaptacja do rynku są kluczem do sukcesu.
Jak na takim żywym organizmie przeprowadzić projekt Lean?
Szczegóły projektu Lean Management w Logistyce
Centrum usług logistycznych
Branża: logistyka kontraktowa
Cel projektu
- Podniesienie efektywności operacyjnej i finansowej procesów oraz rozwiązań logistycznych.
- Przekazanie wiedzy z zakresu stosowania metod Lean tak aby pracownicy mogli samodzielnie kontynuować prace.
- Wprowadzenie standardów pracy, które będzie można monitorować w postaci KPI.
Przebieg projektu
- Projekt rozpoczęliśmy od aktualizacji i ustalenia dodatkowych celów strategicznych w firmie. Aktualizacja była potrzebna do sprawdzenia czy na pewno wszystkie są aktualne, mierzalne i czy są zrozumiałe dla wszystkich zaangażowanych w projekt. Ustalenie dodatkowych celów było konieczne z perspektywy oczekiwań kierownictwa i samych pracowników.
- Zorganizowaliśmy wspólnie z Klientem sesję informacyjną o projekcie – poinformowaliśmy w odpowiedni oraz zrozumiały sposób o celach, zakresie i planie przedsięwzięcia.
- Przeszkoliliśmy praktycznie z Lean kierownictwo i „Lean Team”.
- Wspólnie z pracownikami firmy Klienta przeprowadziliśmy Assessment procesowy w oparciu o mapowanie metodą VSM.
- Na podstawie Assessmentu pogrupowaliśmy dalsze działania w zależności od poziomu inwestycji, stopnia skomplikowania i możliwości działań zgodnie z Kaizen.
- Wprowadzaliśmy wspólnie zmiany opierając się o cykl PDCA oraz metody Agile.
Efekt projektu
W efekcie wspólnych prac i metodycznemu działaniu, Zespół naszego Klienta był i jest w stanie pracować zgodnie z zasadami Lean.
Oprócz podniesienia wartości wyznaczonych wskaźników wprowadzono zarządzanie wizualne w zdefiniowanych obszarach. Przepływ informacji oparto o RACI w postaci elektronicznego monitoringu, tablic w odpowiednich miejscach oraz organizacji war room obeya – czyli miejsca wspólnych spotkań w celu aktualizacji danych i podejmowania kluczowych decyzji.
Osiągnięto optymalny układ floor layout sortera oraz miejsc załadunkowych. Skrócono czas kompletacji towaru i załadunku samochodów ciężarowych.
Cele związane z podniesieniem efektywności operacyjnej i finansowej zostały zrealizowane na następujących mierzalnych poziomach:
- Zwiększenie rotacji zapasów o 34%
- Poprawienie efektywności operatorów na magazynie o 63% (produktywność)
- Uwolnienie zapasów nierotujących w kwocie 9,6 MLN zł
- Skrócenie czasu wdrażania ( Lead Time ) dla nowych produktów (Time to market) o 70%
- Osiągnięcie poziomu realizacji zamówień (Delivery on time, OTIF) do poziomu 99,83%
- Projekt wygenerował 12 MLN zł zysku/rok
Podsumowanie projektu
12 000 000 zł
Zysk z projektu/rok
180 osób
Liczba pracowników
6 miesięcy
Czas trwania projektu