Co to jest OTIF. Definicje i praktyka zastosowania.
W wielu branżach – od medycyny po technologię informacyjną – terminowość i dokładność wykonywania operacji i zadań to kluczowe kryteria oceny.
Wskaźnik OTIF (on-time-in-full) jest narzędziem, które pozwala organizacjom monitorować i oceniać ich efektywność, wydajność i produktywność w kluczowych obszarach działalności.
Czym jest OTIF i dlaczego jest tak ważny w różnych sektorach?
OTIF, czyli „on-time-in-full”, to wskaźnik, który mierzy, jak często dostawcy w procesie dostarczają zamówienia dokładnie w ustalonym terminie i w pełnej ilości, bez braków czy nadwyżek.
Idealnie, wskaźnik OTIF powinien wynosić 100%, co oznaczałoby, że każde zamówienie jest dostarczane na czas i w pełnej ilości.
Dostawca w procesie to pojęcie, które jest zrozumiałe dla specjalistów ds. optymalizacji procesów lub Lean Management. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat poczytaj o SIPOC
Definicje i przykłady zastosowania wskaźnika OTIF w różnych branżach (przykłady proste)
Branża Medyczna:
- Szpital A otrzymuje leki i sprzęt medyczny od dostawców z wskaźnikiem OTIF wynoszącym 98%, co oznacza, że prawie wszystkie dostawy są zgodne z zamówieniem i na czas. Natomiast szpital B ma wskaźnik OTIF 90%. Szpital A ma lepszy wskaźnik, co może wpływać na lepszą opiekę nad pacjentami.
Branża Produkcyjna:
- Fabryka A otrzymuje surowce z wskaźnikiem OTIF 95%. To oznacza, że dostawy są dokładnie zgodne z zamówieniem i na czas w 95% przypadków. Tymczasem fabryka B ma wskaźnik OTIF wynoszący 88%, co może wpływać na opóźnienia w produkcji.
Branża Logistyczna:
- Firma logistyczna A dostarcza paczki do klientów z wskaźnikiem OTIF 97%, podczas gdy firma B ma wskaźnik 93%. Wyższy wskaźnik firmy A wskazuje na jej większą niezawodność.
Branża BPO (Business Process Outsourcing):
- Centrum obsługi klienta A otrzymuje dane od klientów z wskaźnikiem OTIF 96%, co oznacza, że 96% dostaw jest dokładnie na czas i w pełnej ilości. Dla centrum B wskaźnik wynosi 91%. Wyższy wskaźnik dla centrum A może przekładać się na lepszą jakość usług.
Branża IT:
- Firma programistyczna A otrzymuje specyfikacje i wymagania projektowe od klientów z wskaźnikiem OTIF 99%. Natomiast firma B otrzymuje je z wskaźnikiem 95%. Firma A jest bardziej skuteczna w zbieraniu wymagań, co może wpływać na jakość końcowego produktu.
Branża Finansowa:
- Bank A przetwarza transakcje i transfery klientów z wskaźnikiem OTIF 98%, co oznacza, że 98% transakcji jest przetwarzanych dokładnie na czas i zgodnie z instrukcjami. Bank B ma wskaźnik 94%. Wyższa skuteczność banku A może przekładać się na większe zaufanie klientów.
Dodatkowe definicje:
Zastanów się czy i w jaki sposób ta definicja byłaby dla Ciebie pomocna w podejmowanie decyzji i wprowadzaniu zmian.
- OTIF, Wikipedia
Oblicz swój OTIF

Przygotowaliśmy dla Ciebie kalkulator OTIF. Przećwicz obliczanie wartości i poznaj tę metodę bliżej.
Jedną z korzyści stosowania OTIF jest to, że w sposób transparentny możemy określać wzajemne wymagania oraz je monitorować.
Wyciąganie wniosków na podstawie liczb i faktów jest dużo łatwiejsze niż bazowanie na domysłach i najlepszej pamięci.
Link do arkusza google: https://bit.ly/3ZqBbk2