ISO 9001 - wymagania systemu zarządzania jakością
Czym jest ISO 9001?
ISO 9001:2015 to norma, która określa wymagania dla systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie (z ang. EN ISO 9001:2015 Quality management systems – Requirements). Zawiera informację na temat ustandaryzowanych, dobrych praktyk dotyczących różnych działalności.
ISO 9001 wpływa na poprawę jakości produktów i usług, ogranicza koszty, a także poprawia wizerunek firmy.
Zaletą normy ISO 9001 jest jej uniwersalność, przez co możemy ją wykorzystać w różnych przedsiębiorstwach bez względu na ich branżę, sektor czy wielkość.
Norma ISO 9001 wykorzystywana jest w organizacjach państwowych jak i przedsiębiorstwach prywatnych. Sprawdzi się ona zarówno w firmie produkcyjnej jak i firmie z sektora usługowego.
Główne wymagania
Założeniem normy ISO 9001 jest wprowadzenie ciągłego doskonalenia procesów.
Głównymi wymaganiami normy ISO 9001 są:
- kontrola dokumentów i zapisów
- czynny udział kierownictwa w budowie systemu zarządzania jakością
- wprowadzenie podejścia procesowego
- wprowadzenie systemu zarządzania zasobami
- systematyczne pomiary i ich analiza
- analiza wymagań klienta
- podejmowanie decyzji opartych o dane i fakty
Korzyści z certyfikatu ISO 9001
Otrzymanie certyfikatu ISO 9001 daje wiele korzyści. Pierwszą z nich jest poprawa wizerunku firmy. Certyfikat ISO 9001 potwierdza wysoką jakość produktów i usług w firmie. Klienci często wybierają firmy posiadające certyfikat ISO 9001, gdyż uważają je za bardziej wiarygodne.
Dzięki podwyższonym standardom działalności lub usług szansa na reklamację lub wadę jest minimalna.
Klienci kupując produkt lub usługę mają świadomość, że zostały one przetestowane i sprawdzone pod względem jakości przez zewnętrzną, niezależną organizację.
Wprowadzenie normy ISO 9001 pozwala także na wydajniejszą pracę oraz udoskonalenie zarządzania zasobami.
Certyfikacja ISO 9001
Certyfikat ISO 9001 można otrzymać po wcześniejszym zgłoszeniu się do firmy posiadającej uprawnienia do certyfikacji. Przed zgłoszeniem należy się przygotować do certyfikacji i wdrożyć wszystkie wymagania według normy ISO 9001.
Najlepszym sposobem jest skorzystanie z usługi firmy, które zajmuje się wdrażaniem praktyk zgodnych z wybranym przez nas ISO. Taka firma jest w stanie określić, na jakim poziomie jest nasze przedsiębiorstwo i czy mamy jakieś braki, przez które możemy nie uzyskać certyfikacji. Testy przeprowadzane są na podstawie audytu wewnętrznego lub zerowego.
Następnym krokiem jest przygotowanie rozwiązań poprawiających procesy w naszej firmie. Po wdrożeniu poprawek odbywa się audyt wewnętrzny, sprawdzający czy nasze przedsiębiorstwo jest gotowe na audyt zewnętrzny.
Po uzyskaniu pozytywnego wyniku audytu zewnętrznego firma uzyskuje certyfikat ISO 9001.
W przypadku znalezienia błędów przez zewnętrznych audytorów certyfikacje należy przeprowadzić ponownie po naprawieniu błędów.