Czym jest Jidoka? Pochodzenie, cele oraz funkcje
Słowo Jidoka pochodzi z języka Japońskiego i utożsamiane jest z automatyzacją.
Jido oznacza maszynę, która się rusza, a Jidoka nawiązuje do automatyzacji z wykorzystaniem czynnika ludzkiego. Wprowadzenie Jidoka ma na celu możliwość wstrzymania procesu działania maszyn przez pracownika. W innym przypadku maszyny zatrzymałyby się dopiero po ukończonej pracy. Pozwala to na zwiększenie jakości w poszczególnych procesach.
Cele Jidoka
- wykluczenie sprzedaży uszkodzonych produktów
- redukcja produktów z niewykrytą wadą
- produkcja bez defektów
Aby maksymalnie wykorzystać potencjał Jidoka, powinno się go przeprowadzać z wykorzystaniem Just In Time oraz metody ciągłego przepływu.
Funkcje Jidoka
- podział pracy pomiędzy ludźmi a maszynami
- ochrona produktów przed defektami (dodatkowe urządzenia)
Jidoka jest procesem długofalowym, który jest osiągany wolno, ale tanio.
Aby wykorzystać pełen potencjał Jidoka, należy przeszkolić pracowników w celu lepszego zrozumienia zasady działania tego wdrożenia.
Istotą Jidoka jest lepsze wyposażenie operatorów i maszyn w celu wykrywania nieprawidłowości oraz ułatwienie natychmiastowego zatrzymania procesu. Ma to na celu zwiększenie efektywności produkcji.
Podczas wprowadzania Jidoka warto wspomóc się takimi narzędziami jak: Poka Yoke oraz Andon.
Jidoka w Lean
Pojęcie tradycyjne
Istnieje tradycyjne pojęcie, że za jakość produktu (procesu) odpowiada jedynie Kontrola Jakości.
Takie myślenie powoduje że mamy do czynienia z:
- odpowiedzialnością na poziomie jednego działu
- produktami do naprawy
- produktami NOK (scrap)
Takie myślenie generuje KOSZTY
Pojęcie Lean
Według podejścia Lean Wszyscy odpowiadają za jakość produktu (procesu).
Dzięki temu:
- nie przepuszczamy defektów dalej
- następuje szybkie przekazanie informacji o problemie
- znajdujemy przyczynę problemu u źródeł
Takie myślenie ogranicza KOSZTY