Visual Management

visual management
Share on facebook
Share on linkedin

Visual Management - wizualne zarządzanie w biznesie

Visual Management - co to tak właściwie jest?

Visual Management to metoda zarządzania wizualnego, jednego z ważniejszych elementów szczupłego zarządzania. Narzędzie to daje nam możliwości ułatwiające zarządzanie linią produkcyjną, minimalizowania błędów i sprawnego ich wykrywania przy tym podnosząc przejrzystość. Poprzez znaki wizualne i dźwiękowe odczytanie stanu danego procesu w danej chwili staje się czytelne i zrozumiałe nawet dla osób z zewnątrz. Metody wizualne mogą być przedstawiane poprzez: tablice informacyjne, instrukcje, opisy maszyn, znaki i symbole, system Andon czy też 5S oraz Kanban. Dźwiękowymi przykładami mogą być: syreny alarmowe, dźwięk cofania maszyny czy też komunikaty informacyjne.   

Zarówno najprostsze sytuacje, w których możemy zobaczyć jego zastosowanie to np. stan poziomu baterii w laptopie czy sygnalizacja świetlna. 

Idea zarządzania wizualnego Lean w każdej firmie jest bardzo prosta i przejrzysta, aby wszystko było intuicyjne, a żaden pracownik nie musiałyby się niczego domyślać.

Miejsca, w których zarządzanie wizualne będzie na wysokim poziomie będą wyróżniać się:

Jakie korzyści daje ta metoda?

Visual Management ma za zadanie wyłapywanie błędów i przeciwdziałanie im, tak samo uniknięciu wszelkich pomyłek i ułatwioną obserwacje zmian. Procesy wprowadzone do takiego środowiska ostatecznie wpływają na to, że takie miejsce pracy staje się ustandaryzowane. 

Ustandaryzowanie procesów w firmie jest o tyle ważne, żeby wprowadzić kolejne narzędzia odchudzonego zarządzania już na bardziej zaawansowanym poziomie.

Dla nowo zatrudnionych pracowników VM okaże się bezcenną przyczyną jego szybszego wdrożenia. Bardziej zaawansowany poziom visual managementu w danym przedsiębiorstwie powoduje, że inne metody wprowadzone będą lepiej działały.

Czemu często lekceważymy zarządzanie wizualne?

Pracodawcy i pracownicy często krytykują VM twierdząc: “Czemu mamy to opisywać?”, “To jest niepotrzebne”, “Przecież każdy to wie”, szczególnie na początku wdrażania tego modelu. Dla osoby, która ma już długi staż w firmie, wiele rzeczy jest oczywistych i logicznych. Nie widzi potrzeby zastosowania zarządzania wizualnego ponieważ wie wszystko o swoim procesie i wie jak zdobyć informacje o nim, lecz ważne jest to, żeby pracownik zauważył wprowadzone zmiany a system był uporządkowany.

Jeśli artykuł ci się spodobał, udostępnij go swoim znajomym.

Share on facebook
Share on linkedin
warta logo
Warta referencje

„We wrześniu 2016 i oku w Katowicach, pracownicy Warty uczestniczyli w warsztatach Lean Champions „Lean Management i KAIZEN” zorganizowanym przez firmę LEAN Partner.

Szkolenie zostalo przeprowadzone w bardzo dynamicznej formie. Zestawy pojęć teoretycznych były umiejętnie przeplatane warsztatami, realizując tym samym praktyczne zastosowanie poznanych teorii. Dzięki temu, uczestnicy byli zaangażowani i chętni do pracy. Należy podkreślić, że dużą rolę odegrali sami trenerzy, którzy z dużą swobodą przekazywali wiedzy i dbali o dobrą atmosferę szkolenia.

Warsztat został przygotowany i przeprowadzony zgodnie z wcześniejszym ustaleniem, dokładnie pod zamówienie Warty spełnił oczekiwania wszystkich uczestników w części merytorycznej oraz warsztatowej.

Ogromnym atutem warsztatów okazała się możliwość poznania praktycznego wykorzystania metodyki LEAN w firmie Bombardier. To świetny pomysł na spotkanie z praktykami i możliwość zadania pytań managerom stosującym na co dzień z sukcesem metodologię LEAN.

Wszystkim zainteresowanym wprowadzeniem metodologii LEAN polecamy szkolenie i warsztaty prowadzone przez LEAN Partner.

To bardzo dobra inwestycja oraz gwarancja jakości szkolenia.”

Beata Jaczewska, Koordynator

Jarosław Paćko, Dyrektor, Towarzystwo ubezpieczeń i reasekuracji  Warta S.A, branża ubezpieczeniowa