Metoda 5 Whys - proste rozwiązanie twoich problemów
Metoda 5 Why (5 x Dlaczego) – co czego służy?
Analiza 5 Why (5 razy dlaczego, 5 Whys) to jedna z metod, która pozwala w łatwy
i szybki sposób znaleźć przyczynę problemu lub defektu, a ściślej mówiąc przyczynę
źródłową (ang. the root cause).
Często przy definiowaniu problemu i jego przyczyny podajemy te związane z
pierwszym efektem (np. niedostarczony produkt z magazynu) bez analizy przyczyny źródłowej.
Rzadko kiedy dokonujemy dalszej analizy przyczyny, przez co mamy zakłamane
raporty np. dotyczące przyczyn postojów.
Dlatego warto sięgnąć po metodę 5 Why, aby skutecznie zidentyfikować root cause
problemu i podjąć środki zaradcze. Metoda ta polega na zadaniu sobie co najmniej pięciu pytań, pozwalając krok po kroku dojść do źródła problemu.
Odpowiedź na pierwsze Dlaczego staje się pytaniem do następnego Why.
To trochę jak z pytaniami trzylatka – ciągłe Dlaczego? Z tą różnicą, że w pewnym momencie musimy uznać, że mamy zidentyfikowaną przyczynę źródłową.
5 Why, zasada 5 palców - gdzie wykorzystujemy?
Metoda 5 Why, 5 Whys wykorzystywana jest jako narzędzie pomocnicze lub
uzupełnienie Diagramu Ishikawy, raportu 8D, a także raportu A3. Metoda ta używana jest na całym świecie, nawet przez osoby z długoletnim doświadczeniem.
Nawet w codziennych analizach niezwiązanych z w/w narzędziami dobrze „w głowie” zadawać sobie te pytania, aby nie zakończyć analizy na ogólnie powtarzanych i przekazywanych dalej opiniach. Gdyż naszym celem jest dążenie do znalezienia root cause problemu.
Zadawanie sobie pytania „dlaczego?” powinniśmy kontynuować, dopóki nie
znajdziemy przyczyny źródłowej problemu lub pytania zaczną się powtarzać.
Co powinniśmy wiedzieć podczas używania metody 5 why?
- Należy w prawidłowy sposób sformułować oraz przekazać problem. Problem
musi być zrozumiały dla innych uczestników, aby metoda była jak
najefektywniejsza. - Trzeba zwrócić uwagę na to, czy ciąg naszych przyczyn jest logiczny oraz czy
nie mylimy przyczyn z objawami – często popełniany błąd. - Metoda powinna być wykonywana małymi krokami. Im więcej pytań sobie
zadamy, tym bardziej szczegółowa będzie analiza. - Nie należy szukać przyczyn jedynie w ludziach ale należy zacząć od analizy
procesów. - Do wykonania tej metody należy zaangażować pracowników różnego szczebla. Podczas burzy mózgów pracownik liniowy może mieć inne myślenie niż kierownik, który tak naprawdę nie bierze udziału w pracy na linii.
Przykład 5 Why, zasady 5 palców
Uszkodzenie ładunku podczas pracy wózka widłowego.
Dlaczego ładunek został uszkodzony?
Widły wózka zerwały się podczas unoszenia ładunku.
Dlaczego widły się zerwały?
Widły zerwały się z powodu ich zużycia.
Dlaczego widły były zużyte?
Ponieważ nikt nie wiedział, że należy je kontrolować.
Dlaczego nikt tego nie wiedział?
Ponieważ wózek nie posiadał swojej książeczki technicznej.
Dlaczego wózek nie posiada swoje książeczki technicznej?
Ponieważ została zgubiona i nikt nie wprowadził nowej.
Dlaczego nikt nie wprowadził nowej?
Firma nie posiada osoby oddelegowanej do przeglądu wózków.