Zasada Pareto 80/20 - na czym polega
i jakie ma praktyczne zastosowanie?
Zasada Pareto (zasada 80/20 lub 80 na 20 ang. Pareto Principle) – zasada, która mówi,
że w każdym środowisku istnieje pewna liczba kluczowych przyczyn mająca istotny wpływ na zaistniałe skutki i rezultaty.
Ta liczba w przybliżeniu wynosi 0,2*Liczba wszystkich znanych przyczyn. Czyli jeśli wiemy
i rozmawiamy o 100 takich przyczynach, to w przybliżeniu 20 z nich będzie miało istotny wpływ – reszta mniejszy lub właściwie nie będzie miała wpływu.
Ciekawe i interesujące? TAK, bo można domniemywać, że jest to naturalna zasada występująca w przyrodzie – porównywalna z liczbą (Pi) i złotym podziałem odcinka, lub przekątną kwadratu bok_kwadratu*
Reasumując, reguła Pareto mówi, że:
20% nakładu generuje 80% zysków, bądź efektów.
Istotą jest znalezienie tych 20%, gdyż ta zasada pokazuje nam, że mniejszymi wysiłkiem jesteśmy w stanie osiągnąć dużo większe korzyści.
Zasada Pareto ma początek we Włoszech, gdzie Vilfred Pareto zauważył że 80% bogactwa
we Włoszech należy do 20% społeczeństwa. Przykłady działania zasady Pareto możemy zauważyć zarówno w życiu codziennym jak i życiu firmy.
Zasada Pareto, reguła 80 20 - przykłady:
Przykłady z życia codziennego:
- 20% ubrań nosimy przez 80% czasu,
- 20% kierowców powoduje 80% kolizji,
- 20% tekstu pozwala zrozumieć 80% treści
Przykłady zastosowania zasady Pareto z firmy, które powinny dać nam wiele do myślenia:
- 20% klientów przynosi 80% zysków,
- 20% reklamacji generuje 80% kosztów
- 20% pracowników generuje 80% produktów,
- 20% błędów w produkcji powoduje 80% braków
Omawiając w tym artykule zasadę Pareto, warto się zatrzymać i pomyśleć, których 20% klientów przynosi nam największe zyski. Co zrobić, aby zmniejszyć ilość reklamacji mających ogromny wpływ na generowanie kosztów w firmie. Powinniśmy usprawnić produkcję, która odpowiada za braki w naszym systemie.
Potrójna zasada Pareto
- 20% daje 80%
- 4% daje 64%
- 1% daje 50%
Poszukujemy początkowo 4% przyczyn, które dadzą nam aż ponad połowę pożądanych efektów.
W tym przypadku należy eksperymentować i testować, jakie działania mają największy wpływ na efekty. Jeżeli nasze działania nie mają dużego wpływu na efekty – zmieniamy ścieżkę, wybierając inne działania.
Co to jest wykres lub diagram Pareto-Lorenza? Jak zastosować Pareto w Excelu
i stworzyć użyteczny diagram?
Dzięki zasadzie Pareto-Lorenza przedstawionej w postaci wykresu Excela, odbiorca w sposób wizualny oraz tabelaryczny, może odnieść się do danych i znaleźć odsetek 20% przyczyn, które generują 80% efektów.
Poniżej znajdziesz odpowiedź jak krok po kroku użyć Excela, aby stworzyć wykres lub diagram
1. Przygotuj dane i umieść je w tabeli Excela
że w większości przypadków, (c.a 80%) nasi Klienci się skarżą i składają w związku z tym reklamacje.
2. Uporządkuj dane w kolejności malejącej. Czyli od największej do najmniejszej wartości. Ten krok pozwoli nam na utworzenie krzywej Pareto-Lorenza.
3. Kolejnym krokiem jest obliczenie dla każdej pozycji z "typ reklamacji" jego udziału procentowego w sumie wszystkich zdarzeń - patrz kolumna "liczba wystąpień". Stwórz również kolumnę ze skumulowanym odsetkiem wystąpień.
Jeśli funkcjonowanie zasady Pareto jest dla Ciebie zbyt skomplikowane i wymaga dużych nakładów pracy – to na razie tylko popatrz, a później skorzystaj z linku poniżej, który przeniesie Ciebie do arkusza google, gdzie wpływ zasady pareto jest jasno przedstawiony.
4. Przyczyny ilości wystąpień dające w ostatniej kolumnie udział 80% są dla nas istotnym obszarem, którym trzeba się zająć by wyeliminować 80% reklamacji.
Uwaga! Mimo, że „Karaluch” najbardziej działa na wyobraźnię, w tym konkretnym przypadku, jest zdecydowanie poza naszym obszarem 80%. Wnioski słuszności zasady Pareto nasuwają się same – znowu przeżyje 😉
5. Ostatnim krokiem jest utworzenie wykresu, który jest nazywany Diagramem Pareto-lorenza
Zalety analizy Pareto
- Zasada pozwala nam na ustalenie priorytetów przyczyn w celu skutecznego rozwiązania problemu
- Wprowadzenie zasady pareto ułatwia organizację czasu pokazując zespołowi, do których problemów należy przyporządkować więcej zasobów w celu osiągnięcia zadowalającego efektu w jak najkrótszym czasie.
- Zasada Pareto opiera się o prosty, graficzny sposób wizualizacji przyczyn problemów w przedsiębiorstwie.
Klasyfikacja zapasów według metody ABC w zarządzaniu zapasami z użyciem zasady Pareto
- W pierwszej grupie (A) znajdują się produkty, które generują 80% całkowitego ruchu
w magazynie. Zalecane jest częste kontrolowanie stanu materiałów tej grupy oraz zlokalizowanie jej w miejscu o najszybszym dostępie.
- Grupa B są to materiały o niższej rotacji, znajdują się w niej produkty o wartości 15% wartości całkowitej.
- Grupa C to materiały o najniższej ww. wartości, materiały są magazynowane masowo
w lokalizacjach dynamicznych lub wyższym czasie dostępu.
- Do grupy A należeć będą produkty, których skumulowany udział wynosi od 0% do 80%.
- Do grupy B produkty o skumulowanym udziale pomiędzy 80,01% a 95%.
- W ostatniej grupie C bierzemy pod uwagę produkty, których skumulowany udział wynosi od 95,01% do 100%.
Jeśli zainteresował Cię temat opisujący zasadę Pareto i jesteś w stanie efektywnie scharakteryzować zasadę Pareto-Lorenza . Potrafisz na podstawie danych zobrazować zasadę Pareto – zapraszamy Cię do przeczytania pozostałych naszych artykułów.
Jesteśmy w stanie wykonać taką analizę w Twoim przedsiębiorstwie.
Zapraszamy do kontaktu.