Zasada Pareto 80/20 - na czym polega i jakie ma zastosowanie?
Czym jest Diagram Pareto / Analiza Pareto Lorenza?
Zasada Pareto (zasada 80/20 lub 80 na 20 ang. Pareto Principle) – zasada, która mówi, że w każdym środowisku istnieje pewna liczba kluczowych przyczyn mająca istotny wpływ na zaistniałe skutki i rezultaty.
Ta liczba w przybliżeniu wynosi 0,2*Liczba wszystkich znanych przyczyn. Czyli jeśli wiemy i rozmawiamy o 100 takich przyczynach, to w przybliżeniu 20 z nich będzie miało istotny wpływ – reszta mniejszy lub właściwie nie będzie miała wpływu.
Ciekawe i interesujące? TAK, bo można domniemywać, że jest to naturalna zasada występująca w przyrodzie – porównywalna z liczbą (Pi) i złotym podziałem odcinka, lub przekątną kwadratu bok*
Ta zasada jest pomocna w relatywnie szybkim (czyli bardziej opłacalnym) znajdowaniu odpowiedzi na większość pytań o liczebność wcześniej wspomnianych przyczyn źródłowych. Oczywiście w zawężeniu i identyfikacji tych najbardziej istotnych i „wpływowych” pomocne są narzędzia analityczne, które używane są przez certyfikowanych specjalistów z Akademii Opex. Jeśli Ty, czytelniku miałaś/eś kiedykolwiek do czynienia z podobną analizą to ze zdobytego w tym eksperymencie doświadczenia wiesz, że warto było skupić się tylko na tych „kilku” istotnych czynnikach a nie na wszystkich.
Reasumując reguła Pareto mówi, że:
20% nakładu generuje 80% zysków, bądź efektów.
Istotą jest znalezienie tych 20%, gdyż ta zasada pokazuje, iż mniejszymi wysiłkiem jesteśmy w stanie osiągnąć dużo większe korzyści.
Zasada Pareto ma początek we Włoszech, gdzie Vilfred Pareto zauważył że 80% bogactwa we Włoszech należy do 20% społeczeństwa. Przykłady działania zasady Pareto możemy zauważyć zarówno w życiu codziennym jak i życiu firmy.
Zasada Pareto, reguła 80 20 - przykłady:
Przykłady z życia codziennego:
- 20% ubrań nosimy przez 80% czasu,
- 20% kierowców powoduje 80% kolizji,
- 20% tekstu pozwala zrozumieć 80% treści
Przykłady z firmy, które powinny dać nam wiele do myślenia:
- 20% klientów przynosi 80% zysków,
- 20% reklamacji generuje 80% kosztów
- 20% pracowników generuje 80% produktów,
- 20% błędów w produkcji powoduje 80% braków
Warto się tutaj zatrzymać i pomyśleć, których 20% klientów przynosi nam największe zyski. Co zrobić aby zmniejszyć ilość reklamacji mających ogromny wpływ na generowanie kosztów w firmie. Powinniśmy usprawnić produkcję, która odpowiada za braki w naszym systemie.
Potrójna zasada Pareto
- 20% daje 80%
- 4% daje 64%
- 1% daje 50%
Poszukujemy początkowo 4% przyczyn, które dadzą nam aż ponad połowę pożądanych efektów.
W tym przypadku należy eksperymentować, testować jakie działania mają największy wpływ na efekty. Jeżeli nasze działania nie mają dużego wpływu na efekty – zmieniamy ścieżkę, wybierając inne działania.
Wykres Pareto Lorenza Excel, przykład diagramu Pareto
Metoda Pareto Lorenza pozwala ze zbioru danych znaleźć kilka przyczyn, które generują najwięcej skutków. Szukając błędów w naszym procesie możemy użyć wykresu pareto i szybko tę problemy zlokalizować.
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na poniższe pytania
- Jak czytać wykres pareto?
- Jak zrobić diagram pareto?
- Jak zrobić wykres pareto?
- Jak zrobić wykres pareto w excelu?
1. Przygotowanie niezbędnych danych do wykonania diagramu
Zbieramy odpowiednie dane dotyczące danego zjawiska/problemu, które mają wpływ na wartość analizowanego zjawiska. Głównie będziesz pracował na danych dotyczących jakości, wydajności lub sprzedaży.

2. Uporządkowanie danych w kolejności malejącej. Ten krok pozwoli nam na utworzenie Krzywej Lorenza.

3. Kolejnym krokiem jest obliczenie dla każdego czynnika udziału procentowego oraz udziału skumulowanego.

4. Przyczyny dające w ostatniej kolumnie udział 80% są dla nas istotnym obszarem.
5. Ostatnim krokiem jest utworzenie wykresu, który jest nazywany Diagramem Pareto.

Wykres koloru pomarańczowego jest to tzw. Krzywa Lorenza (także krzywa Pareto) – krzywa pokazująca skumulowane udziały. Wykres analizujemy na podstawie rozkładu Pareto.
Zalety analizy Pareto
- Zasada pozwala nam na ustalenie priorytetów przyczyn w celu skutecznego rozwiązania problemu
- Ułatwia organizację czasu pokazując zespołowi, do których problemów należy przyporządkować więcej zasobów w celu osiągnięcia zadowalającego efektu w jak najkrótszym czasie.
- W prosty, graficzny sposób pokazuje przyczyny problemów w przedsiębiorstwie.
Klasyfikacja zapasów według metody ABC w zarządzaniu zapasami
Metoda ABC jest rozszerzeniem zasady Pareto, odnosząc się do magazynu na produkcji możemy powiedzieć, że 20% artykułów generuje 80% przepływu towaru. Metoda ta pozwala nam na hierarchizację materiałów w firmie, zapasy dzielimy na trzy grupy.
W pierwszej grupie (A) znajdują się najważniejsze produkty, które mają 80% wartości całkowitej. Zalecane jest częste kontrolowanie materiałów tej grupy gdyż mają one największy wpływ na nasze przedsiębiorstwo.
Grupa B są to materiały mniej wartościowe, znajdują się w niej produkty o wartości 15% wartości całkowitej.
Grupa C to materiały o najniższej wartości, materiały są magazynowane masowo. Obejmuje produkty o wartości 5% wartości całkowitej.
Aby podzielić nasze zapasy należy wykonać wcześniej omawiany diagram Pareto.
Do grupy A należeć będą produkty, których skumulowany udział wynosi od 0% do 80%.
Do grupy B produkty o skumulowanym udziale pomiędzy 80,01% a 95%.
W ostatniej grupie C bierzemy pod uwagę produkty, których skumulowany udział wynosi od 95,01% do 100%.