Na czym polega analiza SWOT przedsiębiorstwa? Przykłady, opis etapów
Co to jest analiza SWOT?
Analiza SWOT to jedna z metod analizy strategicznej przedsiębiorstwa. Nazwa jest skrótem od angielskich słów strenghts (silne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse i okazje) oraz threats (zagrożenia).
Analiza SWOT pozwala na ocenę otoczenia organizacji, zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego. Stosuje się ją w odniesieniu do całego przedsiębiorstwa, ale także do poszczególnych działów w firmie. Analiza SWOT firmy wykorzystywana jest także do wstępnej analizy strategicznej. Pozwala ona na prowadzenie strategii rozwoju przedsiębiorstw, w oparciu o mocne strony i szanse, ograniczając lub eliminując słabe strony i zagrożenia.
Szanse, zagrożenia, silne i słabe strony - opis, przykłady
Analiza mocnych stron organizacji
Analiza mocnych stron SWOT powinna obejmować: wszystkie wewnętrzne, pozytywne czynniki w firmie. O mocne strony firmy należy dbać, powinno się je rozwijać i optymalizować. W przyszłości mogą one w dużym stopniu wpłynąć na dalszy rozwój firmy na rynku.
Przykłady mocnych stron:
- pracownicy o wysokich kwalifikacjach
- zasoby firmy pozwalające na rozwój
- dobrze zorganizowane i zoptymalizowane procesy
- wysoka jakość produkowanych produktów lub usług
- skuteczne zarządzanie poprzez cele
- silna marka firmy na rynku
Słabe strony przedsiębiorstwa
Podczas analizy słabych strony należy uwzględnić wszystkie wewnętrzne czynniki mające negatywny wpływ na funkcjonowanie firmy. Naszym celem jest ich eliminacja, aby nie ograniczały naszych mocnych stron. Słabe strony negatywnie wpływają na szybkość rozwoju
i sprawność firmy.
Przykładowe słabe strony:
- duża rotacja pracowników (https://leanpartner.pl/jak-obnizyc-rotacje-pracownikow-z-wykorzystaniem-narzedzi-lean-management/)
- źle zoptymalizowany proces produkcyjny, logistyczny
- częste przezbrojenia, awaryjne maszyny prowadzące do strat
- zły stan techniczny infrastruktury
- brak różnorodności w proponowanej ofercie
Szanse
Szanse to czynniki zewnętrzne, wpływające pozytywnie na naszą firmę. Dają one możliwości rozwoju i otwarcia na nowe rynki. Mogą one pozytywnie wpływać na słabe strony, niwelując je.
Przykładowe szanse:
- otwarcie na rynek globalny
- wzrost popytu na nasze usługi lub produkty
- dofinansowanie na rozwój
- rozwój technologii
- czynniki polityczne oraz społeczne wpływające na nasz biznes
Ostatnim elementem analizy SWOT są zagrożenia
Zagrożenia to zewnętrzne czynniki, które negatywnie wpływają na rozwój naszej firmy. Ważne jest, aby wprowadzić rozwiązania profilaktyczne, dzięki którym zagrożenia nie wpłyną na przedsiębiorstwo.
Przykładowe zagrożenia:
- globalny wzrost cen surowców
- pojawienie się nowych konkurentów w otoczeniu naszej firmy
- brak uwzględnienia czynników społecznych oraz politycznych
- wzrost podatków lub innych kosztów prowadzenia działalności
- brak planów awaryjnych
Jak przeprowadzić analizę SWOT firmy?
Analiza SWOT przygotowywana jest najczęściej przez grupę osób na stanowiskach kierowniczych. Analiza może zostać przeprowadzona przez przeszkolonego pracownika lub zewnętrznego konsultanta.
Etapy analizy SWOT:
- Pierwszym krokiem jest określenie powodu i zakresu analizy SWOT. Powinniśmy wyjaśnić wszystkim pracownikom, którzy biorą udział w analizie, w jakim celu jest ona prowadzona.
- Przedstawienie standardu analizy w celu zapewniania jednolitego podejścia do zadania.
- Stworzenie przez pracowników indywidualnych list mocnych, słabych stron oraz szans i zagrożeń przedsiębiorstwa. Takie podejście pozwala na zebranie większej liczby obiektywnych informacji o przedsiębiorstwie. Zazwyczaj listy różnią się od siebie
, w zależności od działów. - Utworzenie wspólnej macierzy SWOT z indywidualnych list. Selekcja czynników, które nie mają wpływu na przedsiębiorstwo.
- Spotkanie i analiza wniosków powstałych w wyniku integracji indywidualnych list. Spotkanie ma na celu spojrzenie z różnej perspektywy na problematykę.
- Utworzenie przyszłych strategii działania, które zostaną rozwinięte przez kierownictwo, a następnie wdrożone.
Analiza strategiczna przedsiębiorstwa na podstawie analizy SWOT
Wybór strategii przedsiębiorstwa zależy od sumy mocnych i słabych stron, a także szans
i zagrożeń.
Podczas tworzenia macierzy wykorzystujemy punktację:
– od -2 do 0 punktów dla zagrożeń i słabych stron
– od 0 do +2 dla szans i mocnych stron
Na podstawie punktacji tworzymy strategię firmy.
Analiza SWOT uwzględnia cztery strategie dla firmy:
- Strategia ofensywna – stosujemy ją, gdy w firmie przeważają mocne strony i szanse
- Strategia defensywna – stosujemy ją, gdy w firmie przeważają słabe strony
i zagrożenia - Strategia konkurencyjna – stosujemy ją, gdy w firmie dominują słabe strony, ale
w otoczeniu obserwujemy więcej szans niż zagrożeń - Strategia konserwatywna – stosujemy ją, gdy w firmie przeważają silne strony, lecz
w otoczeniu obserwujemy istotne zagrożenia
Zalety i wady analizy SWOT
Do zalet analizy strategicznej organizacji można zaliczyć prostotę oraz uniwersalność.
Można stosować analizę SWOT w każdej sytuacji, zarówno w dużej firmie
jak i w mikroprzedsiębiorstwie.
Wadą analizy SWOT jest potrzeba wykorzystania innych metod analizy przedsiębiorstwa
w celu niwelowaniu słabych stron.
Analiza SWOT może być pierwszym krokiem do innych analiz strategicznych, lecz nie może stanowić jedynej formy analizy.
Kolejną wadą analizy SWOT jest subiektywna ocena mocnych i słabych stron firmy. Słabe strony zależą w dużej mierze od obiektywizmu grupy prowadzącej analizę i mogą skutkować złą interpretacją strategii firmy. Niekiedy osoby opracowujące dane tworząc zestawienie czynników analizy, celowo wpisują więcej silnych stron i szans przedsiębiorstwa
Analiza TOWS
Analiza TOWS to zmodyfikowana metoda analizy SWOT. Zagrożenia, szanse, mocne i słabe strony mają być umieszczone w macierzy w takiej kolejności, aby miały realny wpływ na etapy rozwiązywania problemów podczas tworzenia strategii.
https://leanpartner.pl/jak-obnizyc-rotacje-pracownikow-z-wykorzystaniem-narzedzi-lean-management/
Jeśli zainteresował Cię temat opisujący narzędzie jakim jest przedmiot analizy SWOT. Potrafisz przeprowadzić analizę SWOT swojej firmy, umiesz wypisać słabe oraz mocne strony. Dysponujesz wiedzą jak interpretować wyniki analizy – zapraszamy Cię do przeczytania pozostałych naszych artykułów, na których dowiesz się więcej o narzędziach Lean Management.
Zapraszamy do kontaktu.