Diagram Spaghetti

Share on facebook
Share on linkedin
Diagram Spaghetti to jedno z najprostszych narzędzi używanych w metodologii lean, które w prosty sposób pokazuje ruch produktów, materiałów czy pracowników.

Co to jest Diagram Spaghetti?
Jak używać diagramu Spaghetti?

Diagram Spaghetti - jedno z najprostszych narzędzi Lean

Diagram Spaghetti, wykres spaghetti to jedno z najprostszych narzędzi wykorzystywanych w metodologii lean, które w prosty sposób pokazuje ruch produktów, materiałów czy pracowników. Dokonywane obserwacje są zgodne z realnym ułożeniem stanowisk w miejscu pracy. 

Jak powstaje Diagram Spaghetti?

Diagram Spaghetti powstaje w wyniku naniesienia ścieżek pokazujących ruch produktów na plan zakładu w poszczególnych fazach produkcji. Przepływ procesu powinien zostać prześledzony przez Zespół, który fizycznie stworzy diagram.
Dużym ułatwieniem w późniejszej analizie wykresu jest stworzenie go w znanej skali, pozwoli to na przedstawienie ruchu w sposób zgodny z rzeczywistością. Ułatwi to także obliczenia pokonywanych odległości. 

Poniższa grafika to przykładowy diagram spaghetti, gdzie:

  • pogrubiony prostokąt to teren zakładu
  • cienkie prostokąty to poszczególne działy w firmie
  • czerwoną linią oznaczamy ruch produktu od początku do końca jego produkcji

Diagram Spaghetti dla kilku produktów

Wiele kolorów używamy jeżeli na wykresie chcemy nanieść ruch kilku surowców, lub podzielić ruch na trasę komponentów i półfabrykatów.
W przypadku gdy diagram staje się nieczytelny np. ze względu na ilość ścieżek poszczególnych surowców, należy utworzyć kilka diagramów – osobny diagram dla każdego surowca lub półproduktu. 

Diagram Spaghetti pokazuje nam, gdzie firma ponosi straty związane z wydłużaniem ścieżek transportowych pomiędzy różnymi wydziałami lub stanowiskami.

Zastosowanie diagramu spaghetti

Zalety diagramu spaghetti:

Nasze wdrożenia

Lean w branży automotive

Optymalizacja 2 linii zrobotyzowanego spawania. Dzięki wdrożonym zmianom dostawca może sprostać zmienności w zamówieniach klienta i produkować zgodnie z zasadami JIT. Projekt wygenerował 2 500 000 zł zysku.

Lean w logistyce – transport kontenerów morskich

Realizacja business case’u polegającego na zmniejszeniu kosztów załadunku i rozładunku statku oraz umożliwieniu składania większej liczby zamówień na transport morski.
Osiągnięto cel projektu w zakładanym czasie i zwrocie inwestycji 200k USD + 35% wzrost sprzedaży cargo.

Lean w produkcji – armatura sanitarna

Optymalizacja linii montażowej zaworów.
Dzięki wdrożonym zmianom bazującym na koncepcji Lean Manufacturing udało się znacząco obniżyć koszty wytwarzania produktów zwiększając produktywność średnio o 45 % .
Projekt wygenerował 450 000 zł zysku / rok.

Lean w usługach – branża bankowość, finanse

Skrócenie czasu odpowiedzi na zgłoszenia Klientów o 30%. Zwiększenie wydajności procesu o 40% dzięki zastosowaniu narzędzi Lean Managament. Wzrost zaangażowania pracowników w proces optymalizacji dzięki KAIZEN. Wzrost satysfakcji Klientów przekładający się poziom sprzedaży.

Lean w logistyce – centrum usług logistycznych

Zwiększenie rotacji zapasów o 34%.
Poprawienie efektywności operatorów na magazynie o 63%. Uwolnienie zapasów nierotujących o 9,6 MLN zł.
Skrócenie czasu wdrażania Lead Time dla nowych produktów (Time to market) o 130%. Projekt wygenerował 12 MLN zł zysku / rok.

logistyka

Lean w logistyce – branża produkcja nisko- i wysokoseryjna

Projekt dla klienta z branży produkcyjnej w zakresie logistyki wewnętrznej. Skrócenie czasów przestojów produkcyjnych związanych z niedoborem komponentów na stanowiskach pracy o 50%. Powołanie na nowo funkcji LEAN TEAM z przedstawicieli wszystkich współpracujących działów.

branża bpo

Lean w usługach – branża BPO Assistance / Call Center

Podniesienie rentowności, produktywności bez zwiększenia tempa pracy. Skrócenie czasu rozmowy potrzebnego do zawarcia porozumienia o 32%.
Skrócenie czasu oczekiwania Klienta na rozmowę do 3 sygnałów (IN). W ramach projektu osiągnięto zysk w wysokości 2 mln zł.

warta logo
Warta referencje

„We wrześniu 2016 i oku w Katowicach, pracownicy Warty uczestniczyli w warsztatach Lean Champions „Lean Management i KAIZEN” zorganizowanym przez firmę LEAN Partner.

Szkolenie zostalo przeprowadzone w bardzo dynamicznej formie. Zestawy pojęć teoretycznych były umiejętnie przeplatane warsztatami, realizując tym samym praktyczne zastosowanie poznanych teorii. Dzięki temu, uczestnicy byli zaangażowani i chętni do pracy. Należy podkreślić, że dużą rolę odegrali sami trenerzy, którzy z dużą swobodą przekazywali wiedzy i dbali o dobrą atmosferę szkolenia.

Warsztat został przygotowany i przeprowadzony zgodnie z wcześniejszym ustaleniem, dokładnie pod zamówienie Warty spełnił oczekiwania wszystkich uczestników w części merytorycznej oraz warsztatowej.

Ogromnym atutem warsztatów okazała się możliwość poznania praktycznego wykorzystania metodyki LEAN w firmie Bombardier. To świetny pomysł na spotkanie z praktykami i możliwość zadania pytań managerom stosującym na co dzień z sukcesem metodologię LEAN.

Wszystkim zainteresowanym wprowadzeniem metodologii LEAN polecamy szkolenie i warsztaty prowadzone przez LEAN Partner.

To bardzo dobra inwestycja oraz gwarancja jakości szkolenia.”

Beata Jaczewska, Koordynator

Jarosław Paćko, Dyrektor, Towarzystwo ubezpieczeń i reasekuracji  Warta S.A, branża ubezpieczeniowa